PENGGUNAAN METODE INKUIRI MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS V SDN 24 KOPIANG
Abstract
Abstark: Increasing use of Inquiry Method of Natural Sciences Learning Activity Class 24 Kopiang SDN. This study aims to gain clarity about the use of the inquiry method to improve the learners' learning activities in science teaching fifth grade at SDN 24 Kopiang. This study uses descriptive method with qualitative approach. Study is a form of classroom action research. Based on observations, the use of inquiry method can obviously improve the learning activities of students of SDN 24 Kopiang class V in learning science. The improvement can be seen in the observation sheet learners where learners of physical activity 72% in the first cycle to 83% in the second cycle, the mental activity of 50% in the first cycle to 79% in the second cycle, and emotional activity of 75% in the first cycle to 96% in the second cycle
Keywords: method of inquiry, learner activities, and Natural Sciences
Abstark: Penggunaan Metode Inkuiri Meningkatkan Aktivitas Belajara Ilmu Pengetahuan Alam Kelas V SDN 24 Kopiang. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan kejelasan tentang penggunaan metode inquiri untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dalam pembelajaran IPA kelas V SDN 24 Kopiang. Penelitian ini menggunakan metode deskriftif dengan pendekatan kualitatif. Bentuk penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas. Berdasarkan hasil pengamatan, penggunaan metode inkuiri jelas dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik kelas V SDN 24 Kopiang dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam. Peningkatan itu dapat dilihat pada lembar observasi peserta didik dimana aktivitas fisik peserta didik 72% pada siklus I menjadi 83% pada siklus II, aktivitas mental 50% pada siklus I menjadi 79% pada siklus II, dan aktivitas emosional dari 75% pada siklus I menjadi 96% pada siklus II.
Kata Kunci: metode inkuiri, aktivitas peserta didik, dan Ilmu Pengetahuan Alam
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2978
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats