PENERAPAN MATEMATIKA REALISTIK UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR NEGERI 16 SAHEK

Herwin F34211102, Sri Utami, Warneri .

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to gain clarity on the application of realistic mathematics in teaching mathematics to improve learners' motivation to learn classroom SDN 16 Sahek Landak district. This research is a form of action research and using descriptive method as the result of exposure data analyst. In cycle 1 intrinsic motivation as much as 38%, then the intrinsic motivation to cycle 2 increased to 77%. Whereas extrinsic motivation of students in cycle 1 and 43% in cycle 2 increased to 75%. Learning outcomes of students ie from an average of 53 in the first cycle to an average of 79 on the second cycle. At IPKG 1 cycle 1 is 3.34 while in cycle 2 is 3.44. Results IPKG 2 cycle 1 is 2.47 while on cycle 2 of 3. From the results of the implementation of the action research cycle I and cycle II, it can be concluded that the implementation of realistic mathematics approach can improve learners' motivation to learn classroom SDN 16 Sahek.

Keywords: Realistic Mathematics, and Motivation.

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapatkan kejelasan tentang penerapan matematika realistik dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas V SDN 16 Sahek kabupaten Landak. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dan memakai metode deskriptif sebagai pemaparan hasil analis data. Pada siklus 1 motivasi intrinsik sebanyak 38%, kemudian ke siklus 2 motivasi intrinsiknya meningkat menjadi 77%. Sedangkan motivasi ekstrinsik peserta didik pada siklus 1 sebanyak 43% dan pada siklus 2 meningkat menjadi 75%. Hasil belajar peserta didik yaitu dari rata-rata 53 pada siklus I menjadi rata-rata 79 pada siklus II. Pada IPKG 1 siklus 1 yaitu 3,34 sedangkan pada siklus 2 yaitu 3,44. Hasil IPKG 2 siklus 1 yaitu 2,47 sedangkan pada siklus 2 sebesar 3. Dari hasil pelaksanaan penelitian tindakan kelas ini pada siklus I dan siklus II, dapat disimpulkan bahwa penerapan pendekatan matematika realistik dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas V SDN 16 Sahek.

Kata Kunci: Matematika Realistik, Dan Motivasi.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2977

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats