PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR MELALUI MEDIA GAMBAR PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS IV KABUPATEN LANDAK

Asnawi F34211092, Warneri ., Sri Utami

Abstract


Abstrak: Peningkatan Aktivitas Belajar Peserta Didik Melalui Media Gambar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IV SDN 09 Segonjeng Kabupaten Landak. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan kejelasan tentang penggunaan media gambar untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dalam pelajaran IPA kelas IV SDN 09 Segonjeng Kabupaten Landak. Metode ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Adapun bentuk penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas. Berdasarkan hasil dari pengamatan, penggunaan media gambar ini jelas dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik kelas IV SDN 09 Segonjeng Kabupaten Landak pada pelajaran ilmu pengetahuan alam. Peningkatan itu dapat dilihat pada lembar observasi peserta didik dimana aktivitas fisik peserta didik pada siklus I mencapai 54,81% dan meningkat pada siklus II menjadi 85,80%, aktivitas mental peserta didik pada siklus I mencapai 46,45% dan mengalami peningkatan pada siklus II yaitu menjadi 73,26%, dan untuk aktivitas emosional pada siklus I mencapai 53,61% dan meningkat pada siklus II menjadi 94,68%.

Kata Kunci: Aktivitas Peserta Didik, Media Gambar, Dan Ilmu Pengetahuan Alam.

Abstract: Increased Activity Study Participants Teach Through Media Pictures At Natural Science Subjects Class IV SDN 09 Segonjeng District hedgehogs. This study aims to gain clarity about the use of media to enhance the activity of studying pictures of the students in the fourth grade IPA studies SDN 09 Segonjeng District hedgehogs. This method uses descriptive method with qualitative approach. Now the research design used is a Class Action Research. Based on the results of observations, the use of this image clear media to enhance students' learning activity class IV SDN 09 Segonjeng District hedgehogs in natural science subjects. The increase can be seen in the observation sheet learners where students' physical activity during cycle I reached 54.81% and the increase in cycle II to be 85.80%, the mental activity of the students in the cycle I reach 46.45% and experienced an increase in cycle II that is to be 73.26%, and for the emotional event on the cycle I reached 53.61% and the increase in cycle II to be 94.68%.

Keywords: Activities of Students, Media Pictures, and Natural Sci

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2972

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats