ANALISIS KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA NEGERI 1 SENAKIN

Fredita Indriyani, Nuraini Asriati, Parijo .

Abstract


Abstract: This study aimed to determine the ability of teacher competence in the learning process in the Junior High School 1 District Senakin Sengah Temila Landak District. To solve the problem in this research used methods deskristif the survey form. The research population is the sample population were 30 teachers. Data collection techniques used are indirect communication techniques, direct observation techniques, indirect communication techniques and documentary studies. As a means of collecting data in this study is, observation, interviews with the principal guidelines, questionnaires, books and archival records. Processing of questionnaire data is in use is to use a percentage formula, while the data from interviews and observations described as supporting data. The results showed that pedagogical competence of teachers in the learning process in the Junior High School 1 District Senakin Sengah Temila Landak District are in either category.

Keywords: pedagogical competence, the learning process in schools

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan kompetensi guru dalam proses pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Senakin Kecamatan Sengah Temila Kabupaten Landak. Untuk memecahkan masalah dalam penelitan ini dipergunakan metode deskristif dengan bentuk survei. Populasi penelitan ini adalah populasi sampel berjumlah 30 orang guru. Teknik pengumpul data yang dipergunakan adalah teknik komunikasi tidak langsung, teknik observasi langsung, teknik komunikasi tidak langsung dan studi dokumenter. Adapun alat pengumpul data dalam penelitian ini adalah, pedoman observasi, pedoman wawancara dengan Kepala Sekolah, angket, buku catatan dan arsip-arsip. Pengolahan data angket yang di pergunakan adalah dengan menggunakan rumus persentase, sedangkan data hasil wawancara dan observasi dideskripsikan sebagai data pendukung. Hasil penelitian menujukkan bahwa Kompetensi pedagogik guru dalam Proses pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Senakin Kecamatan Sengah Temila Kabupaten Landak berada dalam kategori baik.

Kata kunci: Kompetensi pedagogik, proses pembelajaran di sekolah

Full Text:

PDF PDF () PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2969

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats