PENGEMBANGAN MULTIMEDIA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA MANDARIN UNTUK KECAKAPAN MENULIS KOSAKATA DI KELAS X SMA

SUSANNA F25111018, Sutini Ibrahim, H.Syahwani Umar

Abstract


Abstrak: Salah satu pilihan bahasa asing di kurikulum pendidikan nasional adalah bahasa mandarin. Tingkat kesulitan tertinggi yang dialami siswa adalah pada kompetensi menulis. Oleh sebab itu, dilakukan penelitian pengembangan yang bertujuan menghasilkan multimedia pembelajaran bahasa mandarin untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis kosakata. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian pengembangan ini menggunakan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data antara lain wawancara, observasi, dan studi dokumen. Analisis datanya dengan menghitung persentase dari indikator penilaian dan deskripsi kualitatif. Langkah pengembangan multimedia diawali dengan menyusun preskripsi tugas belajar yang sesuai dengan karakteristik dan perilaku belajar siswa, merancang storyboard, dan dilanjutkan dengan pengembangan multimedia pembelajaran.

Kata Kunci: multimedia, preskripsi tugas belajar, storyboard

Abstract: One foreign language option in the national education curriculum is mandarin. The highest level of difficulty experienced by students is the writing competence. Therefore, the developmental research aimed at producing mandarin instructional multimedia to enhanced students competences in writing. The approach used in the developmental research emloyed a qualitative approach. Data collection techniques such as interviews, observation, and study documents. Analysis of the data by calculating the percentage of indicators and qualitative descriptions. Developmental Multimedia begins with preparing prescriptions of learning task in learning design based on characteristic and learning behavior of students, then design the storyboard, and continued with the development of instructional multimedia.

Keyword: multimedia, prescriptions of learning task, storyboard


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2945

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats