PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA NYARING METODE LATIHAN PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS II SEKOLAH DASAR NEGERI 34 KUNINGAN

Syarony F34211127, Sukmawati ., Zainuddin .

Abstract


Abstract: increase of reading skill loud through methods exercise in Indonesian language learning. Research described aims to influence the method exercise in Indonesian language learning. Methods used, are methods descriptive is the kind of Research Studies Class Action ( RSCA ). And collaborative nature research. Engineering data used was the technique of direct observation and measurement technique uses a tool gathering data sheets observation that teachers and learners sheets observation. Under observation ( base line ), early base researchers obtain data helpdown with an average amount 18,74 % learners having ability to read aloud with pronunciation and intonation proper. During the class action research there are increasing reading skill with loud learners pronunciation and intonation proper cycle (I) with average ( 39,58 % ) and cycle 81,25 % average ( II ). So the average increase of reading skill loud learners (I) to the cycle (II) is 41,67 %.

Keywords: voice of reading skill methods of practice and indonesian language

Abstrak: Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Metode Latihan Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh penerapan metode latihan pada pembelajaran bahasa Indonesia. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif, jenis penelitian yaitu Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Dan sifat penelitian kolaboratif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi langsung, dan teknik pengukuran menggunakan alat pengumpul data yaitu lembar observasi guru dan lembar observasi peserta didik. Berdasarkan pengamatan awal (base line), peneliti memperoleh data dibawah rata-rata dengan jumlah 18,74% peserta didik yang memiliki kemampuan membaca nyaring dengan lafal dan intonasi yang tepat. Selama penerapan penelitian tindakan kelas (PTK) terdapat peningkatan keterampilan membaca nyaring peserta didik dengan lafal dan intonasi yang tepat siklus I dengan rata-rata (39,58%) dan siklus II rata-rata (81,25%). Jadi rata-rata peningkatan keterampilan membaca nyaring peserta didik dari siklus I ke siklus II adalah 41,67%.

Kata Kunci: Keterampilan Membaca Nyaring, Metode Latihan dan Bahasa Indonesia


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2941

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats