PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM MELALUI METODE EKSPERIMEN KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI 33 MAYUN
Abstract
Abstract: Improving learning activities through the Eksperimen Method in teaching natural sciences Class IV elementary school the country 33 Mayun. The aim of the research was to describe the influence of the use of the experimental method of learning activity the learners in teaching natural sciences. The methods used in this research is descriptive method with this type of research i.e. Research Action class. Based on observation (Observation) early learning activity learners only 45,18%. But as long as the application of the experimental method in Science Learning Natural sciences by using Action Research Klas, the percentage of learners learning activities increased to 54,44% on the first cycle(I) the increased and in two cycles (II), namely 67,75%. This indicates that the use of experimental methods can increase the activity of learners in learning.
Keywords: Experimental Methods, learning activities, and natural sciences
ABSTRAK : Peningkatan Aktivitas Belajar Melalui Metode Eksperrimen Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 33 Mayun. Tujuan dari penelitian adalah untuk mendeskripsikan pengaruh penggunaan metode eksperimen terhadap aktivitas belajar peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan jenis penelitian yaitu Penelitian Tindakan Kelas. Berdasarkan pengamatan (Observasi) awal aktivitas belajar peserta didik hanya 45,18%. Tetapi selama penerapan metode eksperimen dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan Penelitian Tindakan Klas, persentase aktivitas belajar peserta didik meningkat menjadi 54,44% pada siklus pertama (I) dan mengalami peningkatan yang pada siklus dua ( II ) yaitu 67,75%. Hal ini menunjukan bahwa penggunaan metode eksperimen dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik.
Kata kunci : Aktivitas Belajar, Metode Eksperimen, dan Ilmu Pengetahuan Alam
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2939
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats