PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DENGAN METODE DEMONTRASI KELAS III SEKOLAH DASAR NEGERI 14 TAUK

Suparjo F34211123, Sukmawati ., Zainuddin .

Abstract


Abstract: the use of demonstration Method To Improve activity of learning to thelearners in teaching natural sciences class III 14 Tauk elementary school. The problem in this research is, "is by the method of demonstration induces activity of learning to learners in grade 3 Government primary schools 14 Tauk" peneleitian Goal is to define ecological improvement of the activity of learning to the learners by using the method of demonstration in teaching natural sciences class III 14 Tauk State primary schools. The method in this research is descriptive method. Form of research is the Research Action class (PTK) and type of research i.e. qualitative research and collaborative nature of the research. Based on observation (obsrvasi) 53.33% and obtained initial rise on cycle I became 63,66% then occurred a significant increase in cycle II, i.e. 80%. Thus it can be concluded that the use of the method of demonstration can meniggkatkan learning activity for students in grade 3 Government primary schools 14 Tauk.

Keywords: Method of demonstration, Learning activities and the nature of science

Abstrak : Penggunaan Metode Demontrasi Untuk Menigkatkan Aktivitas Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas III Sekolah Dasar 14 Tauk .

Masalah dalam penelitian ini adalah, Apakah dengan Metode Demontrasi dapat menigkatkan Aktivitas belajar peserta didik Kelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Tauk Tujuan peneleitian adalah untuk Mendiskripsikan peningkatan aktivitas belajar peserta didik dengan menggunakan metode demonstrasi dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Tauk.

Metode dalam penelitian ini yaitu metode deskriptif. Bentuk penelitian adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan jenis penelitian yaitu penelitian kualitatif dan sifat penelitian yaitu kolaboratif. Berdasarkan pengamatan (obsrvasi) awal diperoleh 53,33% dan meningkat pada siklus I menjadi 63,66% kemudian terjadi peningkatan yang signifikan pada siklus II yaitu 80%. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode demontrasi dapat meniggkatkan aktivitas belajar peserta didik kelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Tauk.

Kata Kunci: Metode Demontrasi, Aktivitas Belajar Ilmu Pengetahuan Alam

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2938

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats