PENERAPAN METODE INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA DI SD
Abstract
Abstract: This study titled inkuri application method to increase student activity in science teaching third grade at SDN 24 East Pontianak. Problems through the application of research is whether the inquiry method can increase the activity of students in science learning in class III SDN 24 East Pontianak. Forms used inS research is action research. Average physical activity in the first cycle increased by 49.04% to 65.70%, in the second cycle, so the difference has increased by 16.66%. Average mental activity on the first cycle of 42.13%, increased to 62.13%, the second cycle, so that the difference increased by 20%. Average emotional activity in the first cycle of 42.23%, increased to 77.13%, in the second cycle, so the difference has increased by 34.90%. In other words, the application of the method of inquiry in science teaching can improve students' learning activities. The result is expected to be considered or referral preformance diSD science learning, especially for teachers who teach science in elementary school third grade.
Keywords: method of inquiry to improve student activity in learning.
Abstrak : Penelitian ini berjudul penerapan metode inkuri untuk meningkatkan aktivitas siswa dalam pembelajaran IPA di kelas III SDN 24 Pontianak Timur . Masalah penelitiannya adalah apakah melalui penerapan metode inkuiri dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam pembelajaran IPA di kelas III SDN 24 Pontianak Timur. Bentuk penelitian inin yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas . Rata-rata aktivitas fisik pada siklus I sebesar 49.04% meningkat menjadi 65.70% , pada siklus ke II , sehingga mengalami kenaikan selisih sebesar 16.66%. Rata-rata aktivitas mental pada siklus I sebesar 42.13% , meningkat menjadi 62.13% , pada siklus ke II , sehingga mengalami kenaikan selisih sebesar 20% . Rata-rata aktivitas emosional pada siklus I sebesar 42,23%, meningkat menjadi 77.13% , pada siklus ke II , sehingga mengalami kenaikan selisih sebesar 34.90%. Dengan kata lain bahwa penerapan metode inkuiri dalam pembelajaran IPA dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam belajar . Hasil penelitian ini diharapkan dapat dijadikan bahan pertimbangan atau rujukan dalm pembelajaran IPA diSD, khususnya bagi guru yang mengajarkan IPA di kelas III sekolah dasar .
Kata kunci : Metode inkuiri untuk meningkatkan aktivitas siswa dalam belajar .
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2927
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats