PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR DENGAN METODE INKUIRI PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS IV SDN NANGA SILAT
Abstract
Abstract: The research was motivated by the study of physical activity, mental and emotional still rendahtujuan of this research was to obtain actual information about using inquiry methods to increase the activity of Natural Sciences Student Learning Fourth Grade elementary School 13 Nanga Silat Kapuas Hulu. The research method used in this research is descriptive nature of this study is qualitative and type of research is a classroom action research (CAR), which in practice collaborate with colleagues. The subjects in this study were grade IV Elementary School 13 Nanga Silat Kapuas Hulu, amounting to 13 students. Data collection techniques in this study is the direct observation and measurement. While the data collection tool used in this study was the observation sheet performance of physical activity, mental and emotional. The research was conducted for 2 cycles. The result shows the first cycle of physical activity 76.92%, 60% mental activity, emotional activity of 63.46%. in the second cycle of physical activity 97.44%, 76.46% mental activity, emotional activity of 86.54%. from the data that has been obtained it can be concluded that a significant increase in each style.
Keywords: Improvement, Learning Activities, Methods Inquiry
Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh aktivitas belajar baik fisik, mental dan emosional yang masih rendahtujuan umum penelitian ini adalah untuk mendapatkan informasi yang actual tentang penggunaan Metode inkuiri untuk meningkatkan Aktivitas Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 13 Nanga Silat Kabupaten Kapuas Hulu, Metode Penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif, sifat penelitian ini adalah kualitatif dan jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang didalam pelaksanaannya berkolaborasi dengan teman sejawat. Subjek dalam penelitian adalah siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 13 Nanga Silat Kabupaten Kapuas Hulu yang berjumlah 13 siswa. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi langsung dan pengukuran. Sedangkan alat pengumpul data yang digunakan dalam dalam penelitian ini adalah lembar observasi kinerja yaitu aktivitas fisik, mental dan emosional. Penelitian ini dilakukan selama 2 siklus. Hasil perhitungan menunjukkan pada siklus I aktivitas fisik 76,92%, aktivitas mental 60%, aktivitas emosional 63,46%. Pada siklus II aktivitas fisik 97,44%, aktivitas mental 76,46%, aktivitas emosional 86,54%. Dari data yang telah diperoleh dapat disimpulkan terjadi peningkatan yang signifikan pada setiap siklus.
Kata kunci: Peningkatan, Aktivitas Belajar, Metode Inkuiri
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2809
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats