PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR DENGAN PENDEKATAN KOOPERATIF TIPE STAD DALAM PEMBELAJARANILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Misbah Hairiah, Zainuddin ., Sukmawati .

Abstract


Abstract; Increased Activity Learning With Type STAD Cooperative Approach in Teaching Social Studies Fourth Grade Elementary School District 31 Sumiak Porcupine District. This study aims to improve students' learning activities using cooperative approaches to learning STAD Type of Social Sciences. Benefits of this research is to provide new knowledge and skills through a variety of actions that the teacher in action research. Forms of research used was Classroom Action Research with the kind of research that examined the performance kualitatif.Indikator approach is physical activity, mental activity and emotional activity with at least 65% completeness criteria of student attendance. namely physical activity ranging from the base line to the second cycle in a row is 20.83%, 44.16%, and 67.49%, mental activity ranging from base line to the second cycle in a row is 3.12%, 37.49%, and 65.62%. Emotional activity ranging from base line to the second cycle in a row is 8.33%, 46.66%, and 72.49%, thus the research using STAD cooperative approach

can improve students' learning activities.
Keywords: Learning Activities, Approach Type STAD Cooperative.


Abstrak; Peningkatan Aktivitas Belajar Dengan Pendekatan Kooperatif Tipe STAD dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 31 Sumiak Kabupaten Landak. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan pendekatan kooperatif Tipe STAD dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial . Manfaat penelitian ini adalah memberikan pengetahuan baru dan berbagai keterampilan melalui tindakan yang diberikan guru dalam penelitian tindakan. Bentuk Penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas dengan jenis penelitian pendekatan kualitatif.Indikator kinerja yang diteliti adalah aktivitas fisik, aktivitas mental, dan aktivitas emosional dengan kriteria ketuntasan minimal 65 % dari kehadiran siswa. yaitu aktivitas fisik mulai dari base line sampai siklus II secara berturut-turut yaitu 20,83%, 44,16%, dan 67,49%, Aktivitas mental mulai dari base line sampai siklus II secara berturut-turut yaitu 3,12%, 37,49%, dan 65,62%. Aktivitas emosional mulai dari base line sampai siklus II secara berturut-turut yaitu 8,33%, 46,66%, dan 72,49%, Dengan demikian penelitian menggunakan pendekatan kooperatif tipe STAD dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa

Kata kunci : Aktivitas Belajar, Pendekatan Kooperatif Tipe STAD


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2806

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats