THE USE OF SEMANTIC MAPPING TO IMPROVE STUDENTS VOCABULARY

Dermawati Sianturi, Luwandi Suhartono, Eusabinus Bunau Bunau

Abstract


Abstrak: siswa kelas Delapan SMP N 1 Sengah Temila-di Kabupaten Landak memiliki kekurangan kosakata. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan kosakata siswa. Berdasarkan pengamatan penulis melalui pra-penelitian selama mengajar kosakata siswa, penulis menemukan bahwa banyak siswa mengalami kesulitan dalam menguasai kosakata. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas yang terdiri dari Perencanaan, tindakan, Mengamati dan Merefleksikan. Metode ini dilakukan dalam dua siklus untuk mendapatkan hasil maksimal dari penelitian. Subyek penelitian adalah Semester Kedua Delapan Siswa Kelas. Teknik yang digunakan untuk pengumpulan data adalah observasi. Temuan penelitian ini adalah bahwa siswa membuat kemajuan selama kegiatan belajar mengajar pada siklus 1 dan siklus 2. Skor rata-rata dari siswa pada siklus 1 adalah 53,01 itu meningkat pada siklus 2 dengan nilai rata-rata 72,66. Hal ini menunjukkan bahwa ada peningkatan antara siklus 1 dan siklus 2.

Kata Kunci: pemetaan semantik, meningkatkan, kosa kata.

Abstract: The eight grade students of Stated owned Junior High school SMP N 1 had a lack of vocabulary. The writer used semantic mapping as teaching technique. The purpose of this research was to improve the students vocabulary. Based on pre-research during teaching learning vocabulary to students, the writer found that many students had difficulty in mastering vocabulary. The method used in this research was a Classroom Action Research with Planning, Acting, Observing and Reflecting. This method was done in two cycles in order to get the maximum result. The technique used for collecting data is observation. The findings of the research were that the students made progress during teaching and learning activity in Cycle 1 and Cycle 2. The mean score of the students in Cycle 1 was 53.01 it increased in cycle 2 with the mean score of 72.66. It showed that there was improvement between the Cycle 1 and Cycle 2.

Keywords: semantic mapping, improving, vocabulary.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2804

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats