PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS VIII PADA PEMBELAJARAN SENI TARI DENGAN PENDEKATAN PAIKEM DI SMP

lamiya ., ismu nandar, henny sanulita

Abstract


ABSTRACT:The research was conducted in the eighth grade at Junior High School 02 Seponti dance subjects. The problem in this study is whether the method can PAIKEM increase students' motivation and can increase the value of the student learning outcomes. Problems arise in this study because the teacher is not using the right method so that the students 'motivation to learn the art of dance is still rendah.Tujuan of this study was to determine the increase in students' motivation, to determine the impact of the application of this method to the value of student learning outcomes. This research is a form of action research (PTK), the number of research subjects by 30 students. The research was conducted by two cycles with two meetings, each meeting consists of four phases: planning, action, observation and reflection. After one cycle of action learning activities students performed at 75%, then the two cycles with the percentage improvement of student activity by 94%. improving student learning outcomes in a cycle average value of 73.33 and tests on two cycle average value of the test of 86,33. So that the application can be expressed PAIKEM method has a positive impact on improving the learning motivation especially be true in the eighth grade students of SMP Negeri o2 Seponti Kayong District North.

Keywords: motivation, PAIKEM, learning

Abstrak: Penelitian ini dilakukan di kelas VIII SMP Negeri 02 Seponti pada mata pelajaran seni tari. Masalah dalam penelitian ini adalah apakah dengan metode PAIKEM dapat meningkatkan motivasi belajar siswa dan dapat meningkatkan nilai hasil belajar siswa tersebut. Permasalahan dalam penelitian ini timbul karena guru kurang menggunakan metode yang tepat sehingga motivasi belajar seni tari siswa masih rendah.Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan motivasi belajar siswa, untuk mengetahui dampak dari penerapan metode ini terhadap nilai hasil belajar siswa. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK), dengan jumlah subjek penelitian sebanyak 30 siswa. Penelitian ini dilakukan sebanyak dua siklus dengan dua kali pertemuan, setiap pertemuan terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Setelah tindakan siklus satu dilakukan aktivitas belajar siswa sebesar 75%, kemudian pada siklus dua dengan perbaikan maka persentase aktivitas siswa sebesar 94%. peningkatan hasil belajar siswa pada siklus satu nilai rata-rata tes 73,67 dan pada siklus dua nilai rata-rata tes sebesar 89,00. Sehingga dengan penerapan pendekatan PAIKEM bisa dinyatakan mempunyai dampak positif terhadap meningkatan motivasi belajar kususnya pada pembelajaran siswa kelas VIII di SMP Negeri 02 Seponti Kabupaten Kayong Utara.

Kunci : motivasi, PAIKEM, pembelajaran


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.2789

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats