STRATEGI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI ADAPTIF BAGI MURID BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH LUAR BIASA C
Abstract
Abstrack: This research aims to describe the of adaptive physical education instructional strategies for student with special needs in school outstanding section C Dharma Asih Pontianak. The method was used descriptive qualitative survey approach. The sample was learn adaptive physical education at school outstanding C Dharma Asih Pontianak. The results obtained, the adaptive physical education learning one adaptive physical education teacher who leads the learning process and assisted five teachers not adaptive physical education. Student learning in delivering mental retardation need to modify the learning that will be delivered as rules are used, devices or media used. On small classes (The level of preparation and SDLB) the learning process is done simultaneously and the same material, similarly in a large class (SMPLB and SMALB) adaptive physical education learning process is done simultaneously and with the same materials as well.
Keywords: Adaptive Physical Education Strategies, Pupils With Special Needs
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi pembelajaran Penjas Adaptif bagi murid berkebutuhan khusus di SLB C Dharma ASih Pontianak. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan menggunakan pendekatan survey. Sampel penelitian ini adalah proses pembelajaran Penjas Adaptif di SLB C Dharma Asih Pontianak. Hasil penelitian yang diperoleh, pada pembelajaran Penjas Adaptif 1 guru Penjas Adaptif yang memimpin proses pembelajaran dan dibantu 5 orang guru Non Penjas Adaptif. Pada murid tunagrahita dalam menyampaikan pembelajaran perlu memodifikasi pembelajaran yang akan disampaikan misalnya peraturan yang digunakan, alat atau media yang digunakan. Pembelajaran yang diberikan kepada murid tidak semua murid dapat melakukannya sendiri, bagi murid yang tidak dapat melakukan tugas gerak sendiri maka guru pendamping akan membantu murid tersebut. Pada kelas kecil (Tingkat Persiapan dan SDLB) proses pembelajaran dilakukan bersamaan dan materi yang sama, begitu pula pada kelas besar (SMPLB dan SMALB) proses pembelajaran Penjas Adaptif dilakukan bersamaan dan dengan materi yang sama pula.
Kata kunci: strategi pembelajaran Pendidikan jasmani Adaptif, murid berkebutuhan khusus
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i7.2709
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats