PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENERAPAN METODE DEMONSTRASI DI KELAS III SDN 11 SUNGAI KUNYIT
Abstract
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas pembelajaran matematika secara fisik, mental, dan emosional di kelas III SDN 11 Sungai Kunyit. Bentuk penelitian yang digunakan adalah survey kelembagaan dengan metode penelitiannya adalah metode demonstrasi. Berdasarkan dari data-data yang didapat yakni dari penelitian awal (baseline) ke siklus I dan siklus II. Pada baseline rata-rata aktivitas fisik 31,25%, siklus I 45,83% dan siklus II 85,41%. Aktivitas mental baseline rata-rata 25%, siklus I 43,75% dan siklus II 81,33%. Untuk aktivitas emosional baseline rata-rata 27,08%, siklus I 45,93% dan siklus II 87,50%. Dari data-data tersebut dapat dilihat peningkatan akivitas dari baseline ke siklus I dan siklus II, untuk aktivitas fisik dari baseline ke siklus I sebesar 14,58% dan pada siklus II rata-rata meningkat sebesar 39,58%. Aktivitas mental dari baseline ke siklus I peningkatan rata-rata sebesar 18,75% dan pada siklus II peningkatan rata-rata sebesar 39,58%. Untuk aktivitas emosional dari baseline ke siklus I peningkatan rata-rata sebesar 18,85% dan pada siklus II peningkatan rata-rata sebesar 41,51%. Dengan demikian berarti peningkatan aktivitas pembelajaran matematika dengan kategori tinggi di kelas III SDN 11 Sungai Kunyit.
Kata Kunci : aktivitas, pembelajaran matematika, metode demonstrasi.
Abstract : This study aims tu improve methematics leraning activities physically, mentally and emotionally at grade third student in SDN 11 Sungai Kunyit. Study is a form of institutional survey research method is a method of demonstration. Based on the data obtained from the initial study (baseline) to cycle I and cycle II. At baseline the average physical activity 31,25%, 45,83% cycle I and cycle II 85,41 %. Mental activity baseline average of 25%, 43,75% cycle I and cycle II 81,33%. For emotional activity baseline average of 27,08%, 45,93% cycle I and cycle II 81,50%. From these data it can be seen an increase in activity from baseline to cycle I and cycle II, for physical activity from baseline to 14,58% at cycle I and cycle II the average increase of 39,58%. Mental activity from baseline to cycle I average increase of 18,75% in cycle II and the average increase of 39,58%. For emotional activity from baseline to cycle I increased on average by 18,85%, cycle II increased on average by 41,51%. Thus it means learning by applying the method demonstration has been able to increase the activity of learning mathematics with high category in grade third SDN 11 Sungai Kunyit.
Keyword : activities, learning mathematics, method demonstration.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i7.2556
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats