PENINGKATAN KREATIFITAS BELAJAR PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN PENDEKATAN TEMATIK PADA SISWA KELAS RENDAH
Abstract
Abstrak: Permasalahan pada penelitian ini adalah usaha untuk meningkatkan kreativitas belajar peserta didik menggunakan pendekatan tematik pada siswa kelas rendah di sekolah dasar Negeri 19 Sungai Kakap. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif, bentuknya Penelitian Tindakan Kelas, dan sifat penelitian bersifat kolaboratif. Subjek penelitian guru dan peserta didik kelas I sekolah dasar negeri 19 Sungai kakap yang berjumlah 16 orang. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung dan alat pengumpul data yang digunakan adalah pedoman observasi.
Hasil penelitian berdasarkan dari observasi dengan menggunakan pendekatan tematik pada siswa kelas rendah dapat meningkatkan kreativitas belajar peserta didik. Hal ini menunjukkan bahwa hipotesis yang menyatakan penerapan model pembelajaran Kooperatif pada Mata Pelajaran Matematika di kelas I Sekolah Dasar Negeri 19 Sungai Kakap dapat meningkatkan kreativitas belajar peserta didik, diterima.
Kata kunci : Kreatifitas Belajar, Pendekatan Tematik, Kelas Rendah
Abstract: The problem of this research is an attempt to improve the creativity of learners by using thematic approach to the lower grade students in Public Elementary School Number 19, Sungai Kakap. This research method is descriptive, in the form of Classroom Action Research, and nature of the research is collaborative. The Research subjects were teachers and first grade learners of Public Elementary School Number 19, Sungai Kakap that consisted of 16 people. The technique used in this study was the technique of direct observation and data collection tool used was the observation guideliness.
The result based on the observation by using thematic approach in the lower grade students can improve the creativity of learners. This shows that the hypothesis that stated the application of cooperative learning model on Mathematics Subject in the Grade I of Public Elementary School Number 19 Sungai Kakap can improve the creativity of learners, accepted.
Keywords: Creativity Learning, Thematic Approach, Lower Grade Classes
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i7.2545
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats