PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN KARTU PECAHAN PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
Abstrak : Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Kartu Pecahan Pada Pembelajaran Matematika di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 05 Manis Mata Kabupaten Ketapang.Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi pecahan dengan menggunakan kartu pecahan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Pada siklus I dari hasil skor rata-rata yang diharapkan 3 dari maksimal skor 4 diperoleh rata-rata skor pada APKG-1 3,75, Siklus II rata-rata skor pada APKG-1 3,8. Data tersebut menunjukkan peningkatan 3,8-3,75 = 0,25. Perolehan APKG-2 dari hasil skor rata-rata yang diharapkan 3 dari maksimal skor 4 diperoleh rata-rata skor pada APKG-2 siklus I 3,81 siklus II 3,9. Data tersebut menunjukkan peningkatan 3,9-3,81 = 0,09. Pada siklus I perolehan nilai hasil belajar siswa rata-rata 63,6 dan terlampaui menjadi rata-rata 85,7 di siklus II Jadi dari data siklus I dan siklus II menunjukkan peningkatan 85,7 - 63,6 = 22,1. Jadi dapat disimpulkan bahwa dengan perencanaan, pelaksanaan dan peggunaan kartu pecahan pada pembelajaran matematika di kelas V Sekolah Dasar Negeri 05 Manis Mata Kabupaten Ketapang.
Kata Kunci : peningkatan, kartu pecahan, hasil belajar.
Abstract: Improved Student Results Smithers Card-On Learning Mathematics in Elementary School Fifth Grade 05 Manis Mata Ketapang Regency. This research aims to improve student learning outcomes in content fractions using fractional card. The research method used is descriptive method. In the first cycle of the acquisition of the expected outcome score 3 out of a maximum score 4 obtained an average score 3.75 on APKG-1, Cycle II, the average score on APKG-1 3.8. The data showed an increase 3.8-3.75 = 0.25. Acquisition APKG-2 from the average score of the expected 3 of the maximum score 4 obtained an average score on the first cycle APKG-2 3.9 3.81 second cycle. The data showed an increase from 3.9 to 3.81 = 0.09. In the first cycle, the acquisition value of student learning outcomes on average 63.6 and exceeded an average of 85.7 in the second cycle. So from the data cycle I and cycle II showed increased 85.7 - 63.6 = 22.1. Thus it can be concluded that the plans, implementation and use of the card on math learning fractions in fifth grade Primary School 05 Manis Mata Ketapang Regency.
Keywords: increase, fractional cards, learning outcomesDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i7.2472
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats