PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR MELALUI METODE BERMAIN PERAN DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI KELAS III

Nurwaijah F34211050, Marzuki ., Mastar Asran

Abstract


Abstrak:Peningkatan aktivitas belajar melalui metode bermain peran dalam pembelajaran tematik di kelas III. Penelitian ini bertujuan untuk memperbaiki kinerja guru dalam implementasi bermain peran dengan menggunakan pembelajaran tematik di kelas III Sekolah Dasar Negeri 39 Pontianak Utara. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Terdapat peningkatan aktivitas fisik dari siklus I ke siklus II sebesar 41,7%. Terdapat peningkatan aktivitas mental dari siklus I ke siklus II sebesar 25%. Terdapat peningkatan aktivitas emosional dari siklus I ke siklus II sebesar 30%. Dengan menggunakan metode bermain peran dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik kelas III Sekolah Dasar Negeri 39 Pontianak Utara dalam pembelajaran Tematik.

Kata Kunci:bermain peran, pembelajaran tematik

Abstract: Enhancement activity of learning through role play method in thematic learning in class III. This study aims to improve the performance of teachers in the implementation of role play using thematic learning in class III Elementary School District 39 North Pontianak. The method used in this research is descriptive method. There is an increase in physical activity from the first cycle to the second cycle of 41.7%. There is an increase in mental activity from the first cycle to the second cycle by 25%. There is an increase in the emotional activity of the first cycle to the second cycle of 30%. By using role play can improve learners' learning activities of the class III Elementary School 39 North Pontianak in Thematic learning.

Keywords: role playing, thematic


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i7.2459

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats