PENINGKATANHASILBELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN DAMPAK GLOBALISASI DENGAN PENDEKATAN INKUIRI DIKELAS VI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak:Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Dampak Globalisasi dengan Pendekatan Inkuiri di Kelas VI SDN. Penelitian ini bertujuan untuk memperbaiki kekurangan pada guru dan nilai hasil belajar siswa dengan menerapkan pendekatan inkuiripadapembelajarandampakglobalisasi.Penelitian ini menggunakan metode deskriptif.Bentuk Penelitian Tindakan Kelas yang bersifat kolaboratif, dengan subjek penelitian guru selaku peneliti dansiswakelas VI. Data yang dikumpulkan adalah data skor kemampuan guru merencanakan pembelajaran, melaksanakan pembelajaran, dan nilai hasil belajar siswa. Teknik pengumpul data menggunakan teknik observasi langsung dan teknik pengukuran. Alat pengumpul data menggunakan lembar observasi dan tes tertulis. Hasil penelitian adalah skor kemampuan guru merencanakan pembelajaran padasiklus I adalah3,23. Pada siklus II adalah3,38. Skor kemampuan guru melaksanakan pembelajaran pada siklus I adalah 3,05. Pada siklus II adalah 3,91. Dan nilai belajar siswa pada siklus I adalah 56,77. Pada siklus II adalah 67,74. Nilai belajar siswa meningkat, yaitu10,97. Hal ini membuktikan bahwa menerapkan pendekatan inkuiri pada pembelajaran IPS dapat meningkatkan hasil belajar siswa di kelas VISekolahDasarNegeri03.
Kata Kunci: peningkatan hasil belajar, pendekatan inkuiri, dampak globalisasi.
Abstract:The Improved of Student Learning OutcomesinLearningofImpact of Globalization by Applying Approach of Inquiryin Primary VI. The research aimsaretoimprove teachers skillsandstudent learning outcomesbyapplying the approach of inquiryinglobalization impact. This research usesdescriptive method. Form of research;Classroom Action Researchis collaborative, which are Teacher as a researcherandgradeVI student as subject of research. The collected dataare aboutthe teachers abilityin planningthe learning process, implementing the learning process, and scoringstudent learning outcomes.The techniques of collecting data weredirectobservation and measurement technique. Thedata collection toolswereobservation sheetsandwritingtests.The finding was the score of the ability of teachersto plan learningin the first cycleis 3,23. In the second cycle, the score is 3,38. The scoreof teachers ability in implementing learning processin the first cycleis 3,05. In the second cycle, the score is 3,91. On the other hand, score of studentlearning outcomes in the first cycle is 56,77. In the second cycle, the score is 67,74. The data is increased about 10,97.Itprovesthatapplying the approach of inquiryin IPS lessoncanimprove student learning outcomesatprimary VI.
Keywords: improved learning outcomes, approach of inqury, impact of globalization.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i6.2314
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats