PENGARUH STATUS SOSIAL SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR SOSIOLOGIKELAS X SMA


Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh status sosialterhadaphasilbelajarsosiologi di kelas X SMA.Sedangkan metode penelitian yang digunakan adalah deskriptifdenganbentukstudi survey. Alatpengumpul data yang dipergunakanadalahwawancara, angketdandokumentasi.Teknik pengolahan data adalah uji validitas dan realibilitas untuk pengujian angket, untuk melihat status sosial diuji melalui persentase. Sedangkan untuk melihat pengaruh status sosial di uji melalui regresi linier sederhana dengan bantuan SPSS 17. Nilai koefisien regresi variabel status sosial (X) yaitu 0,75x. Ini berarti bahwa setiap peningkatan status sosial sebesar 1, maka hasil belajar akan meningkat sebesar 0,75 dan nilai R2 sebesar 0,08 , artinya pengaruh status sosial terhadap hasil belajar adalah sebesar 0,8%.

Kata Kunci :Pengaruh, Status Sosial, Hasilbelajar

Abstract: This research aimed to investigate the impact of social status on sociology learning outcomes in X SHS class. While research method used was a descriptive survey study form. Data collection tool that used was interviews, questionnaires and documentation. Data processing technique is to test the validity and reliability testing of the questionnaire, to see social status tested by percentage. While to look at the effect of social stastus tested through a simple linear regression with SPSS 17. Regression coefficient social status variables (X) is 0.75 x. This means that any increase in the social status of 1, then the learning outcomes will be increased by 0.75 and R2 value of 0.08, meaning that the influence of social status on learning outcomes was 0.8%.

Keywords: Impact, Social Status, Learning Outcomes


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i6.2301

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats