PENERAPAN COOPERATIVE LEARNING TYPE MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR IPA
Abstract
ABSTRACT; The title of this research is the application of Cooperative Learning Model Type Make a Match for Enhanced Learning Activities IPA MI. This study aimed to describe the increase in students' learning activities using cooperative learning models make a match type in the fourth grade science learning Kuala Ambawang MIN. The research method used is descriptive method to shape classroom action research. Subjects were fourth grade students MIN Kuala Ambawang totaling 26 people. The results of data analysis showed that using cooperative learning models make a match type can enhance student learning activities both physical activity, mental or emotional. Physical activity increased by 25.97% from 70.18 to 96.15 in Cycle 1 to cycle 2. Mental activity also increased 28.85% from 61.53% in Cycle 1 to 90.38% in cycle 2. While the emotional activity also increased from 53.84% in cycle 1 to 89.74 in second cycle resulting in an increase of 35.90%. Thus, the overall average increase student learning activities for 30.24% of the 61.85% average disiklus 1 to an average of 92.09 in cycle 2
Keywords; activity,learning,models of cooperative learning types make a
match.
ABSTRAK ; Judul penelitian ini adalah Penerapan Model Cooperative Learning Type Make a Match untuk Peningkatan Aktivitas Belajar IPA MI. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan model cooperative learning type make a match dalam pembelajaran IPA kelas IV MIN Kuala Ambawang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk Penelitian Tindakan Kelas. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV MIN Kuala Ambawang yang berjumlah 26 orang. Adapun hasil analisis data menunjukan bahwa dengan menggunakan model cooperative learning type make a match dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa baik aktivitas fisik,mental maupun emosional. Aktivitas fisik meningkat sebesar 25,97% dari 70,18 di siklus 1 menjadi 96,15% di siklus 2. Aktivitas mental juga terjadi peningkatan 28,85% yakni dari 61,53% di siklus 1 menjadi 90,38% di siklus 2. Sedangkan aktivitas emosional juga meningkat dari 53,84% di siklus 1 menjadi 89,74 di siklus 2 sehingga terjadi peningkatan sebesar 35,90%. Dengan demikian secara keseluruhan terjadi peningkatan rata-rata aktivitas belajar siswa sebesar 30,24% yakni dari rata-rata 61,85% disiklus 1 menjadi rata-rata 92,09 di siklus 2.
Kata kunci ; Aktivitas, belajar, model cooperative type make a match
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1847
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats