PENGGUNAAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI GAYA DI KELAS IV SDN 06 NANGA SASAK KECAMATAN SAYAN KABUPATEN MELAWI

Dorhannudin F34210273, Edy Tandililing, Deden Ramdani

Abstract


Abstract : Action research aims to improve student learning outcomes using direct instructional model with the method of demonstration in material style. This study used a qualitative approach to the design of classroom action research. The design of this study include preliminary studies, planning, action, observation and reflection. Preliminary studies done in the style of learning about in class IV SDN 06 Nanga Sasak to obtain early reflections. Planning phase implemented by designing action procedures, determine the source of the data, determine the material acts, and determine the form of action observation. Phase implementation is done collaboratively between researchers with colleagues. Reflections conducted at the end of each lesson or meeting on each cycle. Classroom Action Research consists of 2 cycles with the stages of planning, action, observation, and reflection. The subjects were fourth grade students of SDN 06 Nanga Sasak consisting of `15 students, collecting data through observation and qualitative data sheets of test results are given before the first cycle of learning the material force is 62.00. While the average value of the second cycle was 74.00, the test results showed that the direct instructional model demonstration method can improve student learning outcomes by 12 of cycle I and cycle II.

Key Concept : Direct Instrucitional Model, Style, Learning Outcomes

Abstrak : Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa penggunaan model pembelajaran langsung dengan metode demonstrasi pada materi gaya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan penelitian tindakan kelas. Rancangan penelitian ini meliputi studi pendahuluan, perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Studi pendahuluan dilakukan dalam pembelajaran tentang gaya di kelas IV SDN 06 Nanga Sasak untuk memperoleh refleksi awal. Tahap perencanaan dilaksanakan dengan merancang prosedur tindakan, menentukan sumber data, menentukan bahan tindakan, dan menentukan bentuk pengamatan tindakan. Tahap pelaksanaan dilakukan secara kolaboratif antara peneliti dengan teman sejawat. Refleksi dilakukan pada setiap akhir pembelajaran atau pertemuan pada setiap siklus. Penelitian Tindakan Kelas ini terdiri dari 2 siklus dengan tahapan perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SDN 06 Nanga Sasak yang terdiri dari `15 orang siswa, pengumpulan data ini melalui lembar observasi dan data kualitatif berupa hasil tes yang diberikan sebelum pembelajaran siklus I pada materi gaya adalah 62,00. Sedangkan nilai rata-rata siklus II adalah 74,00, hasil tes menunjukkan bahwa model pembelajaran langsung dengan metode demonstrasi dapat meningkatkan hasil belajar siswa sebesar 12 dari siklus I dan siklus II.

Kata Kunci : Model Pembelajaran Langsung, Gaya, Demonstrasi, Hasil Belajar

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1839

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats