THE USE OF CASE BUILDING TECHNIQUE TO ENHANCE STUDENTS’ ANALYTICAL EXPOSITION TEXT WRITING

Juni Wahyuningsih, Y. Gatot Sutapa, Eusabinus Bunau

Abstract


Abstract: This research aimed to discover whether case building technique enhanced students’ analytical exposition writing or not. If it did, how effective it was in enhancing students’ analytical exposition text writing. In order to examine the technique, a pre-experimental research was conducted. One-Group research design by using pre-test and post-test was used to gain data about the effectiveness of the technique. The research found that the technique was effective to enhance students’ analytical exposition text writing due to the t-test calculation result which was 9.03. The result proved that t-obtained was higher than t-table of df= 31 (2.040<9.03>2.744). The technique was significantly effective to enhance students’ analytical exposition text writing as the result of effect size analysis categorized as high with the effect size score is 0.91. It was concluded that the technique was able to be used in enhancing students’ analytical exposition text writing and the effect was positive.

Keywords: Case Building Technique, Analytical Exposition Text, Teaching Writing

 

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menemukan apakah Case Building Technique meningkatkan penulisan teks eksposisi analitis siswa atau tidak. Jika iya, seberapa efektif teknik tersebut dalam meningkatkan penulisan teks eksposisi analitis siswa. Dengan tujuan menguji teknik tersebut, sebuah penelitian pre-experimental dilakukan. Desain penelitian Satu-Grup dengan menggunakan pre-test dan post-test digunakan untuk memperoleh data tentang efektivitas teknik ini. Penelitian ini menunjukkan bahwa teknik ini efektif untuk meningkatkan penulisan teks eksposisi analitis siswa sebagaimana hasil penghitungan t-test yaitu 9.03 yang berarti bahwa nilai t-test yang diperoleh lebih tinggi dari t-tabel dari df = 31 (2.040 <9,03> 2,744). Teknik ini secara signifikan efektif untuk meningkatkan penulisan teks eksposisi analitis siswa sebagaimana hasil dari analisis effect size yang tergolong tinggi dengan skor effect size 0.91. Maka, teknik ini dapat digunakan dalam meningkatkan penulisan teks eksposisi analitis siswa dan berefek positif.

Kata Kunci: Case Building Technique, Teks Eksposisi Analitis, Pengajaran Penulisan




Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN : 2715-2723