THE USE OF SIMULATION FOR TEACHING SPEAKING AT ELEVENTH GRADE STUDENTS OF SMK LKIA

Veronika Heni, Clarry Sada, Iwan Supardi

Abstract


Abstract: This research is to find out whether the use of simulation significantly influenced the speaking ability on the eleventh grade students of SMK LKIA Pontianak. This is a pre-experimental. The sample of this research was class XI TN that consists of 32 students. The tool of data collecting of this research was a speaking test. Based on the findings, it showed that there was significant difference score before and after taught by simulation. The students’ mean score of pre-test was 50. Then, the students’ mean score of the post-test was 61. Thus it was categorized as moderate influence. From the result of paired t-test, the students’ achievement after taught by simulation showed tratio = 12.016 is higher than tcritical = 2.042, so it can be concluded that null hypothesis (Ho) is rejected, but alternative hypothesis (Ha) is accepted. Therefore, the writer concluded that teaching speaking by using simulation was succed.

 

Keywords: speaking, simulation, eleventh grade students, pre-experimental

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah penggunaan simulasi secara signifikan mempengaruhi kemampuan berbicara pada siswa SMK LKIA Pontianak. Penelitian ini merupakan penelitian pre-eksperimen. Sampel penelitian ini menggunakan kelas XI TN yang terdiri dari 32 siswa. Alat pengumpulan data dari penelitian ini adalah tes berbicara. Berdasarkan temuan, menunjukkan bahwa ada perbedaan hasil nilai berbicara siswa yang signifikan pada sebelum dan setelah diajarkan dengan menggunakan metode simulasi. Hasil nilai rata-rata pada pre-test siswa adalah 50. Selanjutnya, hasil nilai rata-rata pada post-test siswa adalah 61. Dengan demikian, hasil tersebut dapat dikategorikan sebagai cukup berpengaruh. Dari hasil uji-t berpasangan, prestasi siswa setelah diajarkan dengan imenggunakan simulasi menunjukkan t-ratio = 12,016 lebih tinggi dari t-critical = 2,042, sehingga dapat disimpulkan bahwa nol hipotesis (Ho) ditolak, tetapi alternatif hipotesis (Ha) diterima. Oleh karena itu, penulis menyimpulkan bahwa pengajaran berbicara dengan menggunakan metode simulasi telah sukses.

 

Kata kunci : berbicara, siswa kelas sebelas, pre-eksperimen


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN : 2715-2723