PENGEMBANGAN MEDIA AUDIOVISUAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK KETERAMPILAN MENULIS PUISI

Siti Aminah, Syahwani Umar, Andi Usman

Abstract


Abstrak : Peneltian ini bertujuan untuk mengembangkan media audiovisual dalam pembelajaran bahasa Indonesia untuk keterampilan menulis puisi, maka metode yang digunakan adalah metode research and development dengan menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Kedua, Storyboard merupakan rancangan yang menggambarkan isi media audiovisual   pembelajaran. Di dalam storyboard dijelaskan mengenai beberapa hal, yaitu :1) tampilan,  2) gambar,  3) keterangan tampilan. Storyboard dalam penelitian ini akan dijadikan acuan dalam pembuatan CD pembelajaran.  Ketiga, media audiovisual memudahkan dan mempercepat cara belajar peserta didik dalam berlatih menulis puisi. Hal ini karena pembelajaran menulis puisi menjadi pembelajaran yang tidak membosankan, menarik minat dan memotivasi siswa, dapat mengatasi perbedaan gaya  belajar siswa. Berdasarkan hasil penelitian tersebut, maka peneliti menyimpulkan bahwa penggunaan media audiovisual dalam  pembelajaran menulis puisi merupakan pembelajaran yang bermakna. Peneliti menyarankan agar media audio visual dikembangkan lagi untuk kompetensi dasar yang berbeda pada mata pelajaran bahasa Indonesia.

 

Kata kunci: Pengembangan, Media Audiovisual, Menulis Puisi

Abstract : This study aims to develop audiovisual media in learning Indonesian for poetry writing skills, the method used is the method of research and development by using descriptive qualitative approach. Second, Storyboard is a plan that describes the content of audiovisual media learning. In the storyboard explained on several things, namely: 1) view, 2) images, 3) a description of the display. Storyboard in this study will be used as reference in making instructional CD. Thirdly, audiovisual media easier and faster way students learn in practice writing poetry. This is because learning to write poetry into learning that is not boring, attract and motivate students, to overcome differences in student learning styles. Based on these results, the researchers concluded that the use of audiovisual media in learning to write poetry is meaningful learning. Researchers suggested that the audio-visual media is developed further for different basic competencies in subjects Indonesian. 

Keywords: Development, audiovisual media, writing poetry


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v6i1.18292

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats