KOMPARASI PENERAPAN TEORI VAN HIELE DAN BRUNER PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR

Gita Ningrum, Marzuki ., Margiati .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis ada atau tidaknya perbedaan hasil belajar matematika peserta didik yang diajar dengan menerapkan teori belajar Van Hiele dan yang diajar dengan menerapkan teori belajar Bruner di kelas V Sekolah Dasar Negeri 4 Tebas Kabupaten Sambas. Penelitian ini menggunakan Metode eksperimen jenis Quasy Eksperimental Design, dengan desain eksperimen Non Equivalent Control Group Design. Sampel penelitian ini adalah 61 orang. Hasil uji Mann-Whitney dengan menggunakan  taraf signifikan (α) = 0,05, maka diketahui bahwa z ≥ |-0,12| mempunyai kemungkinan di bawah H0 sebesar p < 0,4522. Karena p ini lebih besar daripada α = 0,05, ini berarti tidak terdapat perbedaan yang signifikan antara teori belajar Van Hiele dengan teori belajar Bruner terhadap hasil belajar menghitung luas trapesium dan layang-layang serta menghitung volume kubus dan balok peserta didik di kelas V Sekolah Dasar Negeri 4 Tebas Kabupaten Sambas.

Kata kunci: Teori Belajar Van Hiele, Teori Belajar Bruner, Hasil Belajar.

Abstract: This study is aimed to analyse whether there is any difference in learning outcomes of students who are taught mathematics by applying Van Hiele learning theory and taught by applying Bruner learning theory in class V of Elementary School 4 Tebas Kabupaten Sambas. This research uses Quasy Experimental Design of experimental method, through experimental designs Non-Equivalent Control Group Design. The sample was 61 people. Mann-Whitney test results using a significance level (α) = 0.05, it is known that z ≥ | -0.12 | have the possibility under H0 at p <0.4522. Because p is greater than α = 0.05, this means there is not significant difference between Van Hiele learning theory with Bruner learning theory on learning outcomes calculate the area of a trapezoid and a kite and calculate the volume of cubes and blocks of learners in class V Elementary School 4 Tebas Kabupaten Sambas.

Keywords : Van Hiele learning theory, Bruner learning theory, Learning Outcomes


Full Text:

Untitled


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i10.17232

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats