PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA

. Hariadi, Nuraini ., Achmadi .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas X SMA Santo Fransiskus Asisi Pontianak. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen semu. Sampel dalam penelitian ini adalah kelas X A sebagai kelas eksperimen yang berjumlah 44 siswa dan kelas X C sebagai kelas kontrol yang berjumlah 33 siswa. Hasil analisis data dengan pemberian post-test yang dilakukan pada kedua kelas diperoleh nilai rata-rata hasil post-test kelas eksperimen 75,91 dan nilai rata-rata hasil post-test kelas kontrol 60,76. Dari hasil post-test ini terlihat bahwa rata-rata hasil post-test kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan dengan kelas kontrol yang berarti pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Untuk mengukur efektivitas pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran ekonomi menggunakan perhitungan Effect Size yang diperoleh hasilnya sebesar 0,802, dikategorikan tinggi.

 

Kata kunci: Pemanfaatan TIK, Hasil Belajar

Abstract: This research aims to know the effectiveness of utilization of information and communication technology in learning, student learning results on economic subjects in class X SMA Santo Frasiskus Asisi Pontianak. The method used in this research is quasi-experimental method. The sample in this study is a class X A as an experimental class numbered 44 students and class X C as the control classes of 33 students. The results of the data analysis by providing post-test performed on the second class average values ​​obtained post-test results of the experimental class 75.91 and the average value of the results of post-test control class 60.76. From the post-test results have shown that the average post-test results of the experimental class is higher than the control class, which means the use of information and communication technology can improve student learning outcomes. To measure the effectiveness of the use of information and communication technologies in the learning economy using the calculation result obtained Effect Size of 0.802, categorized as high.

 

Keywords: Usage of ICT, Learning Outcomes


Full Text:

Untitled


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i10.17130

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats