PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TEAM QUIZ TERHADAP HASIL BELAJAR KELAS XI SMA MUHAMMADIYAH 2 PONTIANAK

Nugroho Susanto, Parijo ., Husni Syahrudin

Abstract


Abstract: The Effect of Team Learning Model Learning Outcomes Quiz Of Class XI SMA Muhammadiyah 2 Pontianak. This study aimed to determine the effect of learning models Quiz Team Learning Outcomes Class XI Against SMA Muhammadiyah 2 Pontianak. The research method used is the Ex Post Facto and analysis used quantitative analysis consisting of (quantitative descriptive analysis, statistical tests and qualitative). Based on statistical calculations using simple linear regression equation obtained Y = 50.45 + 0.512. X The hypothesis testing using t-test to determine the effect of the partial results obtained t count> t table (6.210> 2.042), t count much higher or about 3 times the value of t the table, and the result of the test r count r> r table (0.745> 0.344) then test determinisasi (R2) of 55.5% and the remaining 44.5% is influenced by other variables in addition to the application of the model Quiz Team learning is not included in this study. From the test results it can be seen that Influence Learning Model Quiz Team influential terhasap Class XI student learning outcomes SMA Muhammadiyah 2 Pontianak.

Keywords: effect, Quiz Team Learning Model, Learning Outcomes.

Abstrak: Pengaruh Model Pembelajaran Team Quiz Terhadap Hasil Belajar Kelas XI SMA Muhammadiyah 2 Pontianak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model Pembelajaran Team Quiz Terhadap Hasil Belajar Kelas XI SMA Muhammadiyah 2 Pontianak. Metode penelitian yang digunakan adalah metode Ex Post Facto dan analisis yang digunakan adalah analisis kuantitatif yang terdiri dari (analisis deskriptif kuantitatif, uji statistik dan kualitatif). Berdasarkan perhitungan statistik dengan menggunakan uji regresi linear sederhana didapat persamaan Y = 50,45 + 0,512.X Sedangkan uji hipotesis menggunakan uji t untuk mengetahui pengaruh secara parsial yakni didapat hasilnya t hitung > t tabel (6,210>2,042), t hitung jauh lebih tinggi atau sekitar 3 kali lipat dari nilai t tabel, dan uji r yang hasilnya dari r hitung > r tabel (0,745>0,344) kemudian uji determinisasi (R2) sebesar 55,5% dan sisanya 44,5% dipengaruhi oleh variabel lain selain penerapan model pembelajaran Team Quiz yang tidak dimasukan di dalam penelitian ini. Dari hasil pengujian tersebut dapat diketahui bahwa Pengaruh Model Pembelajaran Team Quiz sangat berpengaruh terhasap hasil belajar siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah 2 Pontianak.

Kata Kunci : pengaruh, Model Pembelajaran Team Quiz, Hasil Belajar.

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1684

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats