FAKTOR-FAKTOR INTERN TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN EKONOMI DI MADRASAH ALIYAH AL-QOMAR

Vivin Aulia, Bachtiar A Wahab, Bambang .

Abstract


Abstract : This study aims to determine the influence of internal factors on learning outcomes of students of class XI in the subjects of Economics at Madrasah Aliyah Al-Qomar Mempawah method used in this thesis research is descriptive. In a study using data processing product moment correlation formula, the coefficient of determination, provide guidelines for interpretation of the product moment correlation and to test hypotheses using the t test. These results indicate that there is a positive and significant relationship between the independent variable (X) or internal factors that affect the veriabel bound (Y) or student learning outcomes which amounted to 0.546 were considered moderate. While the contribution of (Kd) relationship between variables X with Y variables at 29.81%, while the remaining 70.19% were related to other variables that are not included in this study. Subsequent to the test of the hypothesis by comparing the price of the t table t count on the level of 95% dk n-2 = 43, got that t is greater than t table or 4.275> 2.021, so that Ha is accepted and Ho is rejected. Thus, it can be said that there is a positive and significant relationship between the independent variable (X) with the dependent variable (Y).

Keywords : Factors interen, learning outcomes.

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh faktor-faktor intern terhadap hasil belajar siswa kelas XI pada mata pelajaran Ekonomi di Madrasah Aliyah Al-Qomar Mempawah. Dalam pengolahan data penelitian ini menggunakan rumus korelasi product moment, koefisien determinasi, pedoman untuk memberikan interpertasi terhadap korelasi product moment dan untuk uji hipotesis menggunakan uji t. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa terdapat hubungan positif dan signifikan antara variabel bebas (X) atau faktor-faktor intern yang mempengaruhi dengan veriabel terikat (Y) atau hasil belajar siswa yakni sebesar 0,546 yang dikategorikan sedang. Sedangkan kontribusi (Kd) hubungan antar variabel X dengan variabel Y sebesar 29,81%, sedangkan sisanya sebesar 70,19% berhubungan dengan variabel lain yang tidak diikutkan dalam penelitian ini. Setelah diadakan uji hipotesis dengan membandingkan harga t hitung terhadap t tabel pada taraf kepercayaan 95% dk n-2=43, didapat bahwa t hitung lebih besar dari pada t tabel atau 4,275 > 2,021, sehingga Ha diterima dan Ho ditolak. Dengan demikian, dapat dikatakan bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara variabel bebas (X) dengan variabel terikat (Y).

Kata kunci : Faktor- faktor Intern, Hasil Belajar.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1683

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats