PENGARUH PENERAPAN TEORI BRUNER TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS III SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh penerapan teori belajar Bruner terhadap hasil belajar siswa kelas III Sekolah Dasar Negeri 27 Pontianak Tenggara. Metode penelitian yang digunakan eksperimen dengan bentuk eksperimental semu (quasi experimental design) dengan bentuk Nonequivalent Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas III Sekolah Dasar Negeri 27 Pontianak Tenggara yang terdiri dari dua kelas yaitu III A dan III B tahun ajaran 2015/2016 yang berjumlah 52 orang siswa. Sampel dalam penelian ini adalah sampel populasi dengan kelas III B sebagai kelas kontrol dan kelas III A sebagai kelas eksperimen. Hasil analisis data, diperoleh rata-rata tes akhir pada kelas kontrol diperoleh sebesar 70,75 sedangkan kelas eksperimen sebesar 79,79. Hasil perhitungan effect size data hasil belajar siswa kelas kontrol dan kelas eksperimen diperoleh sebesar 0,63 diklasifikasikan dalam kategori sedang, maka dapat disimpulkan bahwa penerapan teori belajar Bruner memberikan pengaruh yang sedang terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika di kelas III Sekolah Dasar Negeri 27 Pontianak Tenggara.
Kata Kunci: Teori Bruner, Hasil belajar, Matematika
Abstract: This research aims to analyze the effect of the application of learning theory of Bruner on learning outcomes third grade students of State Elementary School 27 East Pontianak. The method used to form a quasi-experimental experiment (quasi-experimental design) to form Nonequivalent Control Group Design. The population in this study are all third grade students of State Elementary School 27 East Pontianak which consists of two classes, namely III A and III B 2015/2016 school year totaling 52 students. The sample in this study presented is a population sample with class III B as the control class and III A class as an experimental class. The results of data analysis, obtained an average final tests on the class gained control of 70.75, while the experimental class at 79.79. The result of the calculation of effect size learning outcomes data control class and experimental class of 0.63 obtained is classified in the category of being, it can be concluded that the application of learning theory of Bruner impact being on student learning outcomes in mathematics in grade III State Elementary School 27 Pontianak Southeast.
Keywords: Bruner’s Theory, learning results, mathematics
Full Text:
UntitledDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i9.16536
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats