EFEKTIVITAS MEDIA PERMAINAN MONOPOLI TERHADAP KEAKTIFAN SISWA PADA PEMBELAJARAN AKUNTANSI SMA
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektif atau tidaknya media permainan monopoli terhadap peningkatan keaktifan siswa pada pembelajaran akuntansi di SMA Santo Fransiskus Asisi Pontianak. Bentuk penelitian ini adalah Quasi Experimental Design. Berdasarkan hasil test pada materi sebelumnya didapatkan kelas XI IPS 2 sebagai kelas eksperimen dan kelas XI IPS 4 sebagai kelas kontrol. Alat pengumpulan data yang digunakan terdiri dari lembar pengamatan observasi, pedoman wawancara dan lembar catatan dan dokumen (post-test). Berdasarkan analisis data skor pengamatan menggunakan uji T (α = 5%) diperoleh nilai Asymp.Sig (2-tailed) sebesar 0.005, menunjukkan adanya perbedaan skor pengamatan pada kelas eksperimen dan kelas kontrol pada pembelajaran akuntansi. Hasil effect size pada skor pengamatan aktivitas adalah senilai 0,61 menunjukan efek yang ditimbulkan penggunaan media permainan monopoli terhadap keaktifan siswa tergolong sedang. Kemudian effect size dari data hasil belajar siswa adalah 0,94, menunjukkan efek yang ditimbulkan penggunaan media permainan monopoli akan hasil belajar siswa kategori tinggi.
Kata kunci: Permainan Monopoli, Keaktifan Siswa, Pembelajaran Akuntansi
Abstract: This study aims to determine the effectiveness of the media monopoly game to the increased involvement of the student in accounting learning in high school of St. Francis of Assisi Pontianak. Forms of this study was Quasi Experimental Design. Based on test results obtained in the previous material in class XI IPS 2 as an experimental class and class XI IPS 4 as the control class. Data collection tools used consisted of sheets of observations observation, interview and record sheets and documents (post-test). Based on data analysis using test scores observation T (α = 5%) values obtained Asymp.Sig (2-tailed) of 0005, shows the differences in scores observations on the experimental class and control class in accounting learning. Effect size results in a score of observation activity is worth 0.61 shows the effects of the use of game media monopoly over student activity moderate. Then the effect size of the data of student learning outcomes was 0.94, showing the effects of the use of media monopoly game will be the result of students' high category.
Keywords: Monopoly Game, Students Activities, Learning Accounting
Full Text:
UntitledDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i9.16499
Refbacks
- There are currently no refbacks.
JPPK: Journal of Equatorial Education and Learning
indexed by:
Journal of Equatorial Education and Learning published by
[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.
CP : +62895323300567
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .