PERANAN GURU DALAM PENANAMAN KEMANDIRIAN ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK MAZMUR 21 PONTIANAK SELATAN

. Ardianti, Marmawi R ., Lukmanulhakim .

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peranan guru dalam penanaman kemandirian anak usia 5-6 tahun di TK Mazmur 21 Pontianak Selatan. Penelitian ini dilakukan dengan bentuk penelitian kuantitatif dan bersifat deskriptif.Sampel penelitian ini adalah 2 guru kelompok B.Alat pengumpulan datanya adalah pedoman wawancara, pedoman observasi, data dokumentasi dan catatan lapangan. Hasil penelitian menunjukan: 1. Peranan guru sebagai pembimbing dalam penanaman kemandirian anak guru selalu memberikan arahan kepada anak untuk tidak selalu bergantung dengan orang lain 2. Peranan guru sebagai pelatih dalam penanaman kemandirian anak guru selalu berupaya membiasakan diri pada  anak untuk dapat mengerjakan tugas dan kegiatannya sendiri sehingga tidak selalu bergantung dengan orang lain, baik itu saat proses pembelajaran maupun di luar kegiatan pembelajaran. 3. Peranan guru sebagai model dan tauladan dalam penanaman kemandirian anak guru selalu berusaha bersikap sopan dan baik didepan anak-anak, guru menunjukan sikap dan perbuatan yang terpuji sehingga dapat diteladani oleh anak.

 

Kata Kunci: Peranan Guru, Kemandirian, Anak Usia Dini

 

This study aims to describe the role of teachers in the planting of the independence of children aged 5-6 years in kindergarten Mazmur 21 South Pontianak. This research was conducted with the form of quantitative and descriptive. Samples were 2 teachers group B. Tools data collection is interview, observation guidelines, documentation data and field notes. The results showed: 1. The role of the teacher as a mentor in a child's independence planting teachers always give direction to children to not always depend on other person. 2. The role of the teacher as a coach in the planting of the child's independence teacher always tries to get used to the child to be able to do the work and activity itself so it does not always depend on others, be it during the learning process and beyond learning activities. 3. The role of the teacher as a model and a role model in a child's independence planting teachers have always tried to be polite and well in front of the children, the teacher shows commendable attitudes and actions that can be imitated by children.

 

Keywords: Role of Teachers, Independence, Early Childhood

 


Full Text:

Untitled


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i8.16341

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats