PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI METODE KERJA KELOMPOK PADA PELAJARAN IPA DI SDN 7 NANGA PAK
Abstract
Abstract : The quality of science education, related to many factors such as teacher competence, the effectiveness of the learning process, the availability of educational facilities and the level of students' motivation to learn. But in fact in the world of education show that learning in general, expository, verbalistic and tend to use the board, less effort to do demonstrations, experiments and other forms of demonstration lessons. Learning outcomes "is to be viewed from two sides of the side of the students and teachers. From the students, learning outcomes is the level of mental development better than the time before learning. " The term is used to encapsulate the group work where students' understanding in a group is seen as a separate entity to look for one which is of course learning objectives with mutual cooperation. In conjunction with efforts to create a conducive atmosphere, the media is one of the factors that determine the success of learning turur. The word comes from the Latin media is a medium that literally means middle intermediary or introduction. In other words, the media is an intermediary or messenger. Based on the results of data analysis and the discussion concluded that: planning, learning by using group work is effective, it is shown the data cycle of students scored ? 60, while the second cycle students score increased to ? 70. Implementation of learning by using group work is effective and running as planned. It is indicated for students grades first cycle ? 65 while on the second cycle of ? 75. The results of the fourth grade students of SDN 07 Nanga Pak on materials science learning style influence the motion of mastery learning in the first cycle by 68.57% and the second cycle was increased by 14.76% so as to reach 83.33%.
Abstrak : Mutu pendidikan IPA, berkaitan dengan banyak faktor antara lain kompetensi guru, efektivitas proses pembelajaran, ketersediaan fasilitas pendidikan serta tingkat motivasi belajar siswanya. Namun pada kenyataannya dalam dunia pendidikan memperlihatkan bahwa pembelajaran pada umumnya bersifat ekspositoris, verbalistik dan cenderung hanya menggunakan papan tulis, kurang upaya untuk melakukan demonstrasi, eksperimen dan bentuk peragaan lainnya dalam pembelajaran. Hasil belajar merupakan hal yang dapat dipandang dari dua sisi yaitu sisi siswa dan dari sisi guru. Dari sisi siswa, hasil belajar merupakan tingkat perkembangan mental yang lebih baik bila dibandingkan pada saat sebelum belajar. Istilah kerja kelompok dipakai untuk merangkum pengertian dimana anak didik dalam satu kelompok dipandang sebagai satu kesatuan tersendiri untuk mencari satu tujuan pelajaran yang tentu dengan bergotong royong. Dalam kaitannya dengan usaha menciptakan suasana kondusif, media merupakan salah satu faktor yang turur menentukan keberhasilan pembelajaran. Kata media berasal dari bahasa latin yaitu medium yang secara harfiah berarti tengah perantara atau pengantar. Dengan kata lain media adalah perantara atau pengantar pesan. Berdasarkan hasil analisis data dan pembahasan disimpulkan bahwa : Perencanaan, pembelajaran dengan menggunakan metode kerja kelompok sudah efektif, ini ditunjukkan data siklus I siswa mendapat nilai ? 60, sedangkan pada siklus II nilai siswa meningkat menjadi ? 70. Pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan metode kerja kelompok sudah efektif dan berjalan sesuai dengan yang direncanakan. Ini ditunjukkan perolehan nilai siswa untuk siklus I ? 65 sedangkan pada siklus II sebesar ? 75. Hasil belajar siswa kelas IV SDN 07 Nanga Pak pada pembelajaran IPA materi pengaruh gaya terhadap gerak benda ketuntasan belajarnya pada siklus I sebesar 68,57% dan pada siklus II mengalami peningkatan sebesar 14,76% sehingga menjadi mencapai 83,33%.
Kata Kunci : Hasil Belajar, Pembelajaran IPA, Metode Kerja Kelompok.
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1629
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats