UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFITAS SISWA PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MELALUI METODE INQUIRY DI KELAS IV SDN 09 NANGA TIKAN KABUPATEN MELAWI
Abstract
Abstract: Research on the improvement of student learning through teaching social studies methods inquiri the fourth grade students of SDN 09 Nanga sure Melawi District aims to describe whether there was a significant increase between the methods of teaching social studies inquiri the fourth grade students of SDN 09 Nanga sure Melawi. The method used is the method inquiri. Assessment form is a class act and this study used a qualitative approach. The average value obtained before diserapkan inquiri method is and the average cycle of students ask 13 people, 25 people responded and issued an opinion 5 people, and for the second cycle students ask 16 people, 26 people responded and issued an opinion 12 people. The data of this study kuaitatif approach. The data of this study in the form of data and process the data obtained from the results of action observation of students and teachers. By using the method of comparison inquiri obtained improved student learning outcomes.
Abstrak : Penelitian tentang peningkatan belajar siswa melalui metode inquiri dalam pembelajaran IPS siswa kelas IV SDN 09 Nanga Tikan Kabupaten Melawi bertujuan untuk mendeskripsikan apakah terdapat peningkatan yang signifikan antara metode inquiri terhadap pembelajaran IPS siswa kelas IV SDN 09 Nanga Tikan Melawi. Metode yang digunakan adalah metode inquiri. Bentuk penilaian adalah tindakan kelas dan penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Nilai rata-rata diperoleh sebelum diserapkan metode inquiri adalah dan rata-rata siklus I siswa bertanya 13 orang, menjawab 25 orang dan mengeluarkan pendapat 5 orang, dan untuk siklus II siswa bertanya 16 orang, menjawab 26 orang dan mengeluarkan pendapat 12 orang. Data penelitian ini menggunakan pendekatan kuaitatif. Data penelitian ini berupa data proses dan data hasil tindakan yang diperoleh dari hasil pengamatan terhadap siswa dan guru. Dengan menggunakan metode perbandingan inquiri diperoleh peningkatan hasil belajar siswa.
Kata Kunci : Aktivitas, Metode Inquiri, Pembelajaran IPS
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1621
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats