METODE INGKUIRI MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS V SEKOLAH DASAR SWASTA AMPERA SUNGAI AMBAWANG

Saniman F34210503, Abdussamad ., Sugiyono .

Abstract


Abstract : The problem in this study is: Does the use of inquiry method can improve the learning outcomes of the Natural Sciences in Private Elementary School fifth grade Ampera Ambawang River? The purpose of the authors in this study is expected to increase the activity of student learning outcomes, and improving student learning outcomes in the Natural Sciences learning methods inquiry in Private Elementary School fifth grade Ampera Ambawang River. The subjects of this study were elementary school students of class V Private Ampera Ambawang River Natural Science subjects the first semester by the number of students 22 people. Techniques and data collection tool that is direct observation techniques with the observation sheet and formative evaluation of the test. Mechanical analysis of data obtained from each cycle was analyzed descriptively by using percentages to see trends in the learning process, the student activity and student learning outcomes. The method used in this research is descriptive method, the application of methods of inquiry in science learning, it can increase learning outcomes at 27.38. This is shown in the first cycle an average of 52.38 and at 79.77 on the second cycle.

Keywords : Learning Outcomes, Methods of Inquiry, Natural Sciences.

Abstrak : Masalah dalam penelitian ini adalah: Apakah dengan penggunaan metode inkuiri dapat meningkatkan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam di kelas V Sekolah Dasar Swasta Ampera Sungai Ambawang? Adapun tujuan yang penulis harapkan dalam penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas hasil belajar siswa, dan peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan metode inkuiri di kelas V Sekolah Dasar Swasta Ampera Sungai Ambawang. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas V Sekolah Dasar Swasta Ampera Sungai Ambawang mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam semester I dengan jumlah siswa 22 orang. Teknik dan alat pengumpul data yaitu teknik observasi langsung dengan lembar observasi dan evaluasi dengan test formatif. Teknik analisis data diperoleh dari setiap siklus kemudian dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan teknik persentasi untuk melihat kecenderungan yang terjadi dalam proses pembelajaran, yaitu keaktifan siswa dan hasil belajar siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif, dengan penerapan metode inkuiri pada pembelajaran IPA,ternyata dapat meningkatkan hasil belajar sebesar 27,38.Hal tersebut ditunjukkan pada siklus I rata rata sebesar 52,38 dan pada siklus II sebesar 79.77.

Kata Kunci : Hasil Belajar, Metode Inkuiri,Ilmu Pengetahuan Alam.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1618

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats