PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS PARAGRAF ARGUMENTATIF MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH SISWA KELAS X

Adani Hashifah, Syambasril ., Djon Lasmono

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan menulis paragraf argumentatif menggunakan model pembelajaran berbasis masalah oleh siswa kelas X SMA Negeri 9 Pontianak Tahun Pelajaran 2015/2016. Penelitian ini dilatarbelakangi adanya masalah pemahaman konsep paragraf argumentatif, dan keterampilan menulis paragraf argumentatif.  Metode yang digunakan adalah deskriptif dan bentuk penelitiannya ialah penelitian tindakan kelas (PTK). Sumber data penelitian ini adalah guru mata pelajaran bahasa Indonesia dan siswa kelas X E. Data penelitian ini, yakni proses pembelajaran pemahaman siswa terhadap konsep menulis paragraf argumentatif, keterampilan siswa menulis paragraf argumentatif, dan hasil tes dari pembelajaran menulis paragraf argumentatif. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung, tidak langsung, dan studi dokumenter. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini sebelum melakukan PTK mencapai rata-rata 65%. Setelah PTK, pembelajaran pemahaman konsep menulis paragraf argumentatif siklus I 84,34% dan siklus II mencapai 93,45%. sedangkan hasil keterampilan siswa menulis paragraf argumentatif siklus I 79,63% dan siklus II mengalami peningkatan 88,76%.

Kata Kunci: Menulis Paragraf Argumentatif, Pembelajaran Berbasis Masalah.

 

1

Abstract: This study aims to enhance the student’s skills on writing argumentative paragraph by using problem-based learning on class X students of SMAN 9 Pontianak in academic year 2015/2016. The problem of this research are the student’s understanding on the concept of writing argumentative paragraph and argumentative paragraph writing skills. The method used in this research is descriptive method, with the from of the research is Classroom Action Research (CAR). The sources of research are Indonesian Language teachers and studens of class X E. The data of the study are the learning process of student’s understanding about the concept of writing argumantative paragraph, argumentative paragraph writing skills, and the test result of the learning to write argumentative paragraph. The technique used in this study are direct and indirect observation technique and documentary study. The result of the study before the treatment reaches the average score 65%. After the treatment, the leraning about concept understanding of argumentative paragraph writing of cycle I is 83,34% and cycle II is 93,45%. While the student’s skills to write argumentative paragraph of cycle I is 79,63% an in cycle II there is improvement to 88,76%.

Keywords: Argumentative Paragraph Writing, Problem-based Learning.


Full Text:

Untitled


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i06.15805

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats