TEACHING DESCRIPTIVE TEXT USING COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION TECHNIQUE

Yunita Fibriani, Regina ., Syarif Husin

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to investigate the effectiveness of CIRC technique in teaching writing descriptive to the grade X students’ of SMA Negeri 1 Singkawang in Academic Year 2014/2015. This research uses pre-experimental study with 34 grade X student as the sample. One of the approaches parallel to this teaching approach is cooperative learning. Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) is a comprehensive reading and writing program that includes story-related activities, direct instruction in reading comprehension, and integrated reading and language arts activities is uses in teaching writing descriptive text to the students. Based on the research findings, it was concluded that teaching writing using CIRC is effective.

Keywords: CIRC, Writing, Descriptive Text

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk menginvestigasi keefektifan tehnik CIRC dalam mengajar menulis deskriptif pada siswa kelas X di SMA Negeri 1 Singkawang tahun ajaran 2014/2015. Penelitian ini menggunakan studi pre-eksperimental dengan 34 siswa kelas X sebagai sampel. Salah satu pendekatan paralel yang digunakan untuk mengajar dalam tekhnik ini adalah pendekatan pembelajaran kooperatif. Penulis memilih tehnik CIRC untuk mengajarkan siswa dalam menulis text deskriptif. Kooperatif Terpadu Membaca dan Menulis (CIRC) merupakan model pembelajaran yang berhubungan dengan pemahaman dalam membaca dan menulis yang mencakup aktifitas yang dihubungkan ke cerita, intruksi langsung dalam pemahaman belajar, dan bacaan dan aktifitas seni bahasa digunakan dalam mengajar menulis deskriptive text pada siswa. Berdasarkan penemuan penelitian, disimpulkan bahwa mengajar menulis menggunakan CIRC adalah efektif.

Kata Kunci: CIRC, Menulis, Teks Deskriptif


Full Text:

Untitled


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i06.15663

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats