PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN PENDEKATAN PEMECAHAN MASALAH DI SEKOLAH DASAR

Nina Prihantina, K.Y. Margiati ., Siti Djuzairoh

Abstract


Abstrak: Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research), metode yang digunakan adalah metode deskriptif dan bersifat kualitatif. Tempat penelitian berlangsung di Sekolah Dasar Negeri 35 Pontianak Utara, subjek penelitian adalah siswa kelas IV yang berjumlah 30 orang dan guru (peneliti) yang mengajar mata pelajaran matematika. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi langsung dan teknik pengukuran dengan alat pengumpulan data yaitu lembar observasi untuk guru dan soal tes hasil belajar. Hasil analisis data menunjukkan terjadi peningkatan pada siklus I sebesar 3,63 dan pada siklus II sebesar 5,80. Hal ini menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar siswa dengan pendekatan pemecahan masalah dengan model daerah arsiran pada pembelajaran matematika di kelas IV SDN 35 Pontianak Utara.  
Kata Kunci : Peningkatan, Hasil Belajar, Pendekatan Pemecahan    
Masalah  
Abstract : This study is a Class Action Research (Classroom Action Research), the method used is descriptive and qualitative nature. Where the research took place at the State Elementary School 35 North Pontianak, the research subjects were the fourth grade students who were 30 and teachers (researcher) who teaches math. Data collection techniques used are direct observation and measurement techniques by means of data collection are observation sheets for teachers and learning about the test results. The results of data analysis showed an increase in the first cycle of 3.63 and the second cycle of 5.80. This shows an increase in student learning outcomes with a problem-solving approach to the model shaded areas in mathematics in fourth grade SDN 35 North Pontianak.  
Keywords: Improved, Results Learning, Problem Solving Approach.

Full Text:

Untitled


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i06.15653

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats