PENINGKATAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI DAN KONEKSI MATEMATIS SISWA MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DI SEKOLAH MENENGAH ATAS
Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan peningkatan kemampuan komunikasi dan koneksi matematis siswa setelah diberikan pendekatan pembelajaran kontestual. Penelitian dilaksanakan secara eksprimen di SMA Negeri 1 Siantan. Kelas eksperimen mendapatkan pembelajaran dengan pendekatan kontekstual sedangkan kelas kontrol mendapatkan pembelajaran konvensional. Instrumen terdiri tes perangkat pembelajaran untuk mengukur kemampuan komunikasi dan koneksi matematis siswa. Tes dilakukan dua kali dengan soal yang sama yakni sebelum dan sesudah pembelajaran (pretest–posttest). Hipotesis penelitian ini diuji dengan menggunakan uji perbedaan rata-rata yaitu uji parametrik, uji-t, dan uji kontigensi. Hasil penelitian menunjukkan: (1) Peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa kelas eksprimen lebih daripada kemampuan komunikasi matematis kelas kontrol; (2) Peningkatan kemampuan koneksi matematis siswa kelas eksprimen lebih daripada kemampuan koneksi matematis kelas kontrol, dan (3) Terdapat hubungan antara peningkatan kemampuan komunikasi dan koneksi matematis, baik kelas eksperimen maupun kelas kontrol.
Kata kunci: Kontesktual, Kemampuan Komunikasi Matematis, Kemampuan Koneksi Matematis.
Abstract: The purpose of this study is to explain the improvement of communication capabilities and connections after being given the students' mathematical learning approach kontestual. Research conducted experiments in SMA Negeri 1 Siantan. Obtain experimental class learning with contextual approach while getting conventional learning control class. The instrument comprises a test device for measuring learning communication skills and students' mathematical connections. Tests performed twice with the same problem before and after the study (pretest-posttest). Hypotheses are tested using the test the average difference is parametric test, t-test, and test contingency. The results showed: (1) Improvement of mathematical communication abilities experimental grade more than mathematical communication skills class control; (2) The ability of mathematical experiments Increased grade connection more than a mathematical connection capability of the control class , and (3) There is a relationship between Increased communication skills and mathematical connections, either experimental or control classes are classes.
Keywords: Contextual, Mathematical Ccommunication Ability, The Ability of Mathematical Connections.
Full Text:
UntitledDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i5.15471
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats