LOMPAT JAUH GAYA JONGKOK DENGAN MEDIA BALON YANG DIGANTUNG DI SDN 34 SENGIANG GURUNG
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat hasil belajar siswa dalam proses pembelajaran lompat jauh gaya jongkok dengan pendekatan media balon yang digantung pada siswa kelas V SDN 34 Sengiang Gurung. Bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V (lima) SDN 34 Sengiang Gurung dengan jumlah 16 siswa terdiri dari 11 orang siswi dan 5 orang siswa. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh data pada pelaksanaan tes awal tingkat ketuntasan siswa hanya sebesar 25% (4 siswa), serta yang belum dapat meraih ketuntasan 75% (12 siswa). Kemudian pada hasil siklus I hasil belajar yang di peroleh 68,75% (11 siswa) dan siswa yang belum tuntas 31,5% (5 siswa). Sedangkan hasil belajar pada siklus II menunjukan hasil yang bagus yakni terjadi peningkatan sebesar 75%. Data ini menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar lompat jauh gaya jongkok dengan pendekatan media balon yang digantung.
Kata Kunci: Lompat Jauh Gaya Jongkok, Media Balon Yang Digantung
Abstract: This research aims to determine the level of learning outcomes of students in the learning process long jump squat style with media approach balloon hung in class V SDN 34 Sengiang Gurung. Forms of research is classroom action research. The subjects in this study were students of class V (five) SDN 34 Sengiang Gurung with the number of 16 students consisting of 11 women and 5 men. Based on the results obtained data on the implementation of the initial test student mastery level only by 25 % (4 students), and which has not been able to achieve mastery of 75% (12 students). Then on the results of the first cycle of learning outcomes are achieved 68.75 % (11 students) and students who have not completed 31.5 % (5 students). While the results of study on the second cycle showed a good result which is an increase of 75 %. This data shows an increase learning outcomes long jump squat style with balloons strung media approach.
Keywords: Long Jump Squat Style, Media Balloon Hung
Full Text:
UntitledDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i5.15278
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats