PENINGKATAN MINAT BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MENGGUNAKAN MEDIA LINGKUNGAN PADA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Alexander Ambon, Hery Kresnadi, Edy Yusmin

Abstract


Masalah umum dalam penelitian ini adalah Bagaimana Peningkatan minat belajar siswa dengan menggunakan media lingkungan pada pembelajaran IPS kelas IV SDN Nomor 09 Tanjung Merpati Kembayan. Sub-sub masalah dalam penelitian ini adalah sebagai berikut : Bagaimana peningkatan perhatian, ketertarikan dan kemauan dalam pembelajaran IPS dengan menggunakan media lingkungan pada siswa kelas IV SDN Nomor 09 Tanjung Merpati Kembayan. Tujuan penelitian adalah : Mendeskripsikan bagaimana peningkatan perhatian, ketertarikan dan kemauan pada pembelajaran IPS dengan menggunakan media lingkungan pada siswa kelas IV SDN Nomor 09 Tanjung Merpati Kembayan, serta mendeskripsikan apakah peningkatan minat belajar siswa dalam pembelajaran IPS berdampak pada hasil belajar siswa kelas IV SDN Nomor 09 Tanjung Merpati Kembayan akan meningkat. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV SDN Nomor 09 Tanjung Merpati Kembayan yang berjumlah 17 orang yang terdiri dari laki-laki 6 orang dan perempuan 11 orang. Metode yang digunakan adalah deskriptif yang artinya mencari fakta dengan interprestasi yang tepat, yang dilakukan dengan observasi dan LKS. Hasil penelitian pada ketiga aspek minat belajar, yaitu ; perhatian, ketertarikan dan kemauan yaitu pada penelitian awal 45,10 %, siklus I 60,62% dan siklus II 73,04%. Hasil belajar pada penelitian awal 41,18%, siklus I 52,94% dan siklus II 76,47%. Kesimpulan Media Lingkungan dapat meningkatkan minat belajar minat belajar IPS. Saran, guru yang mengajar pelajaran IPS sebaiknya mencoba menggunakan Media Lingkungan, karena dapat menggairahkan siswa dalam mengikuti proses pembelajaran.

Kata Kunci : Media Lingkungan, Minat belajar IPS.


A common problem in this research is How to increase student interest by using the media environment in the fourth grade social studies lesson SDN Number 09 Cape Pigeons Kembayan. Sub-sub-problems in this study are the following: How to increase the attention, interest and willingness in learning social studies using the media environment in the fourth grade students of SDN Number 09 Cape Pigeons Kembayan. The research objective is: Describe how the increased attention, interest and willingness to IPS by using the learning environment in the fourth grade students of SDN Number 09 Cape Pigeons Kembayan, and describe whether the increased student interest in learning IPS impact on students' fourth grade SDN Number 09 Pigeons Tanjung Kembayan will increase. Subjects were fourth grade students of SDN Number 09 Cape Pigeons Kembayan totaling 17 people, consisting of men and women 6 people 11 people. The method used is descriptive, which means looking for the proper interpretation of the facts, which is done by observation and LKS. The results on all three aspects of learning interest, namely: attention, interest and willingness ie at the beginning of the study 45.10%, 60.62% first cycle and second cycle of 73.04%. The results of the research study at the beginning of 41.18%, 52.94% first cycle and second cycle 76.47%. Conclusion Environmental Media can increase interest in learning social studies learning interest. Saran, who teaches social studies teachers should try using Media Environment, because it can stimulate students to follow the learning process.
Keywords: Environmental Media, Interest in learning IPS.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1482

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats