PENERAPAN PEMBELAJARAN PICTURE AND PICTURE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA KELAS IV SDN 27

Nuraini Saleh, Ngatiyo ., Aunurrahman .

Abstract


Abstract : The examination about an application of learning Picture and Picture to increasing a result of learn IPA on grade IV SDN 27 middle Pontianak as a purpose for describe an application cooperative studying type picture and picture in increasing the result of study on a plant structure material and the function in a plant part on studying IPA grade IV SDN 27 middle Pontianak. The method that we use is descriptif method. The type of the examination in use is the class measure examination. The subject in this examination is a theacher for a lesson of IPA grade IV and V SDN 27 middle Pontianak that aggregate 33 people. The accumulation of the data that we use is a live observation technique. The device of a accumulation data is a observation sheet. Doing this examination in 2 cycle with the final result of the examination is the range of the studying IPA grade IV SDN 27 middle Pontianak from the first observation is 64,90, on the cycle 1 to be 70,76 and 70,30 on the cycle 2. So we can describe in there have a increase about the result studying IPA grade IV SDN 27 middle Pontianak with the picture and picture study type.

Abstrak: Penelitian tentang Penerapan Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IV SDN 27 Pontianak Tenggara bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan model pembelajaran kooperatif type picture and picture dalam meningkatkan hasil belajar pada materi struktur tumbuhan dan fungsi bagian tumbuhan dalam pembelajaran IPA di kelas IV SDN 27 Pontianak Tenggara. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Subyek dalam penelitian ini adalah guru mata pelajaran ilmu pengetahuan alam kelas IV dan siswa kelas IV Sekolah Dasar 27 Pontianak Tenggara yang berjumlah 33 orang. Teknik pengumpul data yang digunakan adalah teknik observasi langsung, Alat pengumpul data yaitu lembar observasi. Penelitian ini dilakukan dalam 2 siklus dengan hasil akhir penelitian yang diperoleh yaitu nilai rata-rata hasil belajar ilmu pengetahuan alam siswa kelas IV SDN 27 Pontianak Tenggara pada pengamatan awal 64,09, pada siklus I menjadi 70,76 dan 75,30 pada siklus II. Maka dapat disimpulkan terdapat peningkatan terhadap hasil belajar ilmu pengetahuan alam siswa kelas IV SDN Pontianak Tenggara dengan menerapkan model pembelajaran picture and picture.

Kata Kunci : Picture and Picture, Hasil Belajar


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1468

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats