PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA KELAS V
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis seberapa besar pengaruh dari penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas V Sekolah Dasar Negeri 35 Pontianak Selatan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen semu, dengan bentuk pre experimental design dengan rancangan one group pretest postest. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 66 siswa. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas V B yang berjumlah 33 siswa. Hasil perhitungan uji-t data post-test siswa menunjukan terdapat pengaruh penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar siswa sebesar thitung > ttabel atau 3,087 > 1,790 yang berarti Ha diterima. Besarnya pengaruh penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan perhitungan effect size diperoleh 1,94 dengan kategori tinggi.
Kata Kunci: Media Audio Visual, Hasil Belajar
Abstract: This research aims to analyze how much influence on the use of audio-visual media on student learning outcomes in natural scince learning at State Elementary School class V 35 South Pontianak. The method used is a quasi-experimental methods, with pre experimental shape design with one group pretest posttest design. The population in this study amounted to 66 students. The sample in this research is class VB totaling 36 students. Results of t-test calculations of data post-test students to show there is influence the use of audio-visual media on student learning outcomes for thitung > ttabel or 3,087> 1,790 which means Ha accepted. The magnitude of the effect of the use of audio-visual media on learning outcomes of students in natural scince learning uses the calculation of effect size of 1.94 was obtained with a high category.
Keywords: Media Audio Visual, Learning Outcomes
Full Text:
UntitledDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i3.14648
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .