PENGGUNAAN MEDIA JAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI WAKTU KELAS I SDN 01 SUNGAI RAYA KEPULAUAN
Abstract
Abstrak : Matematika merupakan momok bagi siswa dalam belajar di sekolah, hal ini tidak terkecuali juga dialami siswa Kelas I Sekolah Dasar Negeri 01 Sungai Raya Kepulauan. Salah satu kesulitan siswa yang duduk di kelas I sekolah dasar adalah materi menentukan waktu. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan penelitian tindakan kelas. Peningkatan aktivitas siswa melalui penggunaan media jam dalam menentukan waktu di kelas I Sekolah Dasar Negeri 01 Sungai Raya Kepulauan berdasarkan hasil temuan dan pembahasannya dari siklus ke siklus ternyata aktivitas fisik siswa dilihat dari persentse rata-ratanya adalah 78.5% > 60 (KKM SD) dengan kata lain terjadi peningktan aktivitas fisik siswa melalui penggunaan media sudah dianggap tuntas. Peningkatan dari siklus I yang rata-rata mencapai 35 % meningkat pada siklus II yang rata-rata mencapai 78,5 % serta hasil belajarnya juga mengalami peningkatan, dari sebelum dilakukannya tindakan hasil belajar selalu tidak mencapai KKM setelah melakukan tindakan hasil belajar siswa pada siklu I menjadi 49,5 dan siklus II menjadi 64,5 Dengan demikian KKM sudah tercapai.
Kata Kunci : Media jam, Matematika, Aktivitas belajar.
Abstract : Mathematics is a bugbear for students to learn in school, it is no exception also experienced students of Class I Public Elementary School 01 River Islands Kingdom. One of the difficulties of students who sit in first grade of primary school is a matter of timing. This study used a qualitative approach to the design of classroom action research. Increased activity of students through the use of media in determining the time clock in the first grade elementary school 01 Sungai Raya Islands based on the findings and discussion from cycle to cycle turns physical activity of students seen persentse average is 78.5%> 60 (KKM SD) with the word Another occurred peningktan physical activity of students through the use of media is considered complete. The increase from the first cycle of an average 35% increase in cycle II average of 78.5% and the results of their study also increased, from before the act of learning outcomes do not always reach the KKM after taking action on student learning outcomes siklu I to 49.5 to 64.5 and the second cycle has been reached thus KKM.
Keywords: Use, Media clock, Mathematics, learning activities, time.
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1459
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats