PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis seberapa besar peningkatan hasil belajar peserta didik menggunakan model kooperatif tipe Student Team Achievement Division dalam pembelajaran IPS di kelas V Sekolah Dasar Negeri 16 Pontianak Kota. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (Classroom). Sampel dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas V Sekolah Dasar Negeri 16 Pontianak Kota yang berjumlah 27 orang. Hasil analisis data diperoleh hasil rata-rata test formatif peserta didik 70,00. Hal ini menunjukan hasil belajar peserta didik dalam melaksanakan model pembelajaran menggunakan model kooperatif tipe Student Team Achievement Divisiondalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di kelas V Sekolah Dasar Negeri 16 Pontianak Kota adalah sebesar 70,00.
Kata Kunci: Model Kooperatif Tipe STAD Dan Hasil Belajar.
Abstract: This study aims to analyze some of the large increase in the study of students using cooperative model type student team achievement division in teaching social studies in the fifth grade state elementary school 16 Pontianak City. The method used is descriptive method. Forms of research is classroom action research samples in this study were all students in class V elementary school 16 Pontianak City land totaling 27 people. Power analysis result obtained average yield formative test learners. Learning 70,00, it shows the result of learners in implementing cooperative learning model using the model type Student Team Achievement Division in teaching elementary school class domestic ilmu pengetahuan sosial 16 Pontianak City is at 70,00.
Keywords: Model Kooperatif Tipe STAD And Learning Outcomes
Full Text:
UntitledDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i3.14588
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .