PERANAN PEMBELAJARAN TARI MELALUI MODEL STAD DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA KELAS VIII SMP
Abstract
Abstrak: Penelitian bertujuan untuk mengetahui bagaimana proses pembelajaran seni tari serta hasil pembelajaran siswa dengan menggunakan model pembelajaran STAD dikelas VIII B SMPN 6 Pontianak. Penelitian ini adalah peneltian tindakan dengan menggunakan metode penelitian deskriptif analisis dan pendekatan kualitatif. Penelitian ini dilakukan dengan beberapa tahapan yaitu tahap prasiklus, siklus 1 dan siklus 2 serta tahap presentasi. Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII B yang berjumlah 34 orang siswa. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan kepercayaan diri siswa dari proses kegiatan pembelajaran yang telah dilaksanakan. Hasil observasi awal hanya 9 orang siswa yang terlihat cukup percaya diri, setelah dilakukan proses pembelajaran yang terdiri dari siklus I, siklus II dan tahap presentasi kepercayaan diri siswa meningkat dari 34 siswa, 30 diantaranya sudah terlihat percaya diri. Simpulan penelitian ini adalah kepercayaan diri siswa terhadap pembelajaran seni tari dapat meningkat dengan menggunakan model pembelajaran tipe STAD.
Kata Kunci : STAD, kepercayaan diri, pembelajaran seni tari
Abstract: The study aims to determine how the process of learning the art of dance as well as the results of student learning using STAD learning model B class VIII SMPN 6 Pontianak. This study is action research using descriptive research method of analysis and a qualitative approach. This research was conducted with several stages: stage pre cycle, cycle 1 and cycle 2 and stage presentation. The subjects were students of class VIII B totaling 34 students. Results from this study showed an increased confidence of students of the learning activities that have been implemented. Results of preliminary observations only 9 student who looks pretty confident, after learning that consists of the first cycle, the second cycle and the stage presentation of the students' self confidence increased from 34 students, 30 of them already looked confident. The conclusions of this study is the students' confidence in learning the art of dance can be increased using learning model STAD
Keywords : STAD, confidence, dance lessons
Full Text:
UntitledDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i3.14575
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .