PEMANFAATAN MEDIA GAMBAR MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN KELAS 1 SDN 15 SUNGAI BAUNG BENGKAYANG

Hanisah F34209563, Sugiyono ., Abdussamad .

Abstract


Abstrak : Membaca permulaan adalah kemampuan dasar yang harus dimiliki siswa di kelas awal agar bisa berkembang menjadi lebih baik dengan pemanfaatan media gambar diharapkan dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam membaca . Dengan memiliki kemampuan membaca permulaan maka siswa akan dapat membaca suku kata atau kalimat dengan tepat sehingga dapat memperoleh informasi yang lebih luas untuk menunjang dirinya dalam belajar di tahap selanjutnya. Adapun hasil penelitian yang diperoleh di lapangan bahwa perolehan hasil belajar siswa setelah dilakukan tindakan pada siklus I mencapai rata-rata 54,81 sedangkan perolehan rata-rata aktivitas siswa pada siklus I 58,02%. Karena belum mencapai KKM maka dilakukan tindakan kembali di siklus II yang menunjukkan perubahan signifikan dimana terjadi kenaikan kembali dibanding siklus I. Secara rata-rata kenaikan pada siklus II perolehan hasil belajar mencapai 67,40% sedangkan rata-rata aktivitas siswa meningkat menjadi74,07%. Penelitian ini diharapkan dapat dijadikan masukan, saran dan pertimbangan bagi setiap guru yang mengajar Bahasa Indonesia khususnya pada siswa kelas I SDN 15 Sungai Baung dalam meningkatkan kemampuan siswa dalam membaca permulaan.

Kata Kunci : pemanfaatan, media gambar, kemampuan siswa dalam membaca, membaca permulaan

Abstract :Reading the beginning is a must-have basic skills in the early grades so that students can develop a better picture with the use of the media is expected to enhance students' skills in reading. By having the ability to read the beginning of the students will be able to read a syllable or phrase correctly so as to obtain the information more widely to support himself in the study at a later stage. The research results obtained in the field that the acquisition of student learning outcomes after the action in the first cycle at an average of 54.81 while the average achieved in the first cycle of student activity 58.02%. Because it has not reached the KKM the action back in the second cycle showed significant changes which occur the recovery in the cycle than I. In an average increase in the second cycle of acquisition of learning outcomes achieved 67.40%, while the average increase student activity menjadi74, 07%. The study is expected to provide input, advice and consideration for every teacher who teaches Indonesian especially in grade I SDN 15 Sungai Baung in improving students' skills in reading beginning.

Keywords: Utilization, drawing media, students' skills in reading, beginning reading.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1455

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats