UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION

. Junai, Yoseph Thomas, Yusuf Ibrahim

Abstract


Abstrak: Metode yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk Penelitian Tindakan Kelas. Siklus Tindakan Kelas terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refkesi.Pengumpulan data  dengan menggunakan pedoman observasi dan wawancara. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan secara umum dapat disimpulkan bahwa melalui 1.        Model pembelajaran Group Investigation dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS terpadu Bidang Ekonomi. Peningkatan hasil belajar itu dapat dibuktikan dengan adanya peningkatan nilai rata-rata hasil tes akhir (post test) siklus I pertemuan I yaitu 61,93 dan siklus I pertemuan II yaitu 62,96 sedangkan siklus II pertemuan I yaitu 66,85 dan siklus II pertemuan II yaitu 70,88. 2.Model pembelajaran Group Investigation dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran IPS Terpadu Bidang Ekonomi. Peningkatan aktivitas belajar itu dapat dibuktikan dengan adanya peningkatan jumlah siswa yang aktif yaitu 44% pada siklus I menjadi 81% pada siklus II atau terjadi peningkatan sebanyak 18%.

Kata Kunci: Hasil Belajar, Model pembelajaran Group Investigation.

Abstract:The method used is descriptive method with the form of classroom action research. Class Action Cycle consists of planning, implementation, observation, and refkesi.Pengumpulan data using observation and interview. Based on the research that has been carried out in general it can be concluded that through 1. Model Group Investigation learning can improve student learning outcomes in learning integrated IPS Economic Affairs. Improved learning outcomes that can be evidenced by the increase in the average value of the results of the final test (post-test) the first cycle of the first meeting, namely 61.93 and the first cycle of meetings II is 62.96 while the second cycle of the first meeting, namely 66.85 and cycle II meeting II is 70.88. 2.Model Group Investigation learning can enhance the learning activities of students in IPS Integrated Economic Affairs. Increased activity of learning that can be evidenced by the increase in the number of active students is 44% in the first cycle to 81% in the second cycle, or an increase of 18%.

Keyword :Results Learning, Learning Model Group Investigation.


Full Text:

Untitled


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v5i3.14534

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats