PENERAPAN CTL MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS VI SDN 08 GOA BOMA

Usman Ismail, Witarsa ., Tahmid Sabri

Abstract


Abstrak: Penerapan CTL meningkatkan aktivitas belajar dalam pembelajaran matematika kelas VI SDN 08 Goa Boma. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kejelasan penerapan CTL pada pembelajaran matemaatika, metode yang digunakan pada penelitian ini adalah diskriftif, dengan bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Berdasarkan indikator kinerja yang ditentukan dari aktivitas fisik, mental, dan emosional rata-rata adalah 74,442%. KKM matematika yang ditentukan oleh sekolah adalah 60. Apabila siklus I aktivitas fisik, mental dan emosional tidak mencapai 74,442% dan KKM tidak mencapai 60% maka perlu perbaikan untuk siklus berikutnya. Berdasarkan hasil refleksi hasil siklus I rata-rata aktivitas siswa 34,61% serta hasil evaluasi ketuntasan 30% siswa yang tuntas dari 10 siswa. Maka dilanjutka pada siklus ke II dengan hasil rata-rata aktivitas siswa 81,22%, tingkat ketuntasan belajar siswa mencaapai 80% daari 10 siswa. Ini menunjukan bahwa pembelajaran dengan menggunakan pendekatan kontektual (CTL) berpengaruh pada aktivitas serta berdampak positip pada hasil belajar siswa.

Kata Kunci: Peningkatkan aktivitas belajar dengan CTL

Abstract: The application of CTL enhance learning activities in mathematics teaching sixth grade at SDN 08 Goa Boma. This study aims to determine the clarity of the application of CTL on matemaatika learning, the method used in this study is diskriftif, a form of research is a class act. Based on the performance indicators as determined by physical activity, mental, and emotional average is 74.442%. KKM math as determined by the school is 60. If the first cycle of physical activity, mental and emotional does not reach 74.442% and KKM does not reach 60% it needs improvement for the next cycle. Based on the results of the first cycle of reflection on average 34.61% of student activity and the results of the evaluation of completeness of 30% of students who pass out of 10 students. So dilanjutka in cycle II with an average yield of 81.22% student activity, the level of student mastery mencaapai 80% daari 10 students. This shows that learning by using a contextual approach (CTL) effect on the activity and positive impact on student learning outcomes.

Keywords: Increasing learning activities with CTL.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1441

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats