KORELASI ANTARA PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME DENGAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS SD

Eka Jasumayanti, Suhardi Marli, Ngatiyo .

Abstract


Abstract: Correlation between constructivism approach and elementary students social science learning achievement. The purpose of this research is to get the information about correlation between constructivism approach and elementary students of Sekolah Dasar Negeri 35 Pontianak Selatan social science learning achievement. This research uses a descriptive method. The population of this research are the whole 72 students of IV grade Sekolah Dasar Negeri 35 Pontianak Selatan.The result of this research shows that there is a significance correlation between constructivism approach and elementary studentsof Sekolah Dasar Negeri 35 Pontianak Selatan grade IV social science learning achievement. It can be seen from the result of rxy>rtabel (0,47>0,235). Therefore the Ha is accepted and Ho is rejected.

Key Word: constructivism approach, learning achievement, social science learning

Abstrak: Korelasi antara pendekatan konstruktivisme dengan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS SD. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan informasi tentang hubungan antara penerapan pendekatan konstruktivisme dengan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS kelas IV Sekolah Dasar Negeri 35 Pontianak Selatan. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 35 Pontianak Selatan yang berjumlah 72 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat korelasi yang siginifikan antara penerapan pendekatan konstruktivisme dengan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS kelas IV Sekolah Dasar Negeri 35 Pontianak Selatan. Hal ini dapat dilihat dari jumlah rxy>rtabel (0,47>0,235). Dengan demikian Ha diterima dan Ho ditolak.

Kata Kunci: Pendekatan Konstruktivisme, Hasil Belajar, Pembelajaran IPS


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1413

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats